Jesteś tutaj: Aktualności » 2019
Jubileuszowa 5. edycja DOC LAB POLAND już za nami. W tym roku w programie uczestniczyło 25 projektów dokumentalnych. Ich reżyserzy i producenci wzięli udział w warsztatach z najlepszymi praktykami sztuki dokumentu oraz mieli okazję publicznie zaprezentować powstające filmy podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najlepsze projekty otrzymały nagrody o łącznej wartości 90 tys. zł. Obecnie trwa nabór na DOC LAB POLAND 2020 – termin zgłoszeń upływa 15 stycznia.
Organizatorem DOC LAB POLAND – programu dla profesjonalnych dokumentalistów – jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a jego twórcami i dyrektorami – Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. Program koordynuje Monika Zarzycka. Głównym partnerem i współorganizatorem sesji krakowskiej jest Krakowski Festiwal Filmowy, podczas którego odbywają się pitchingi projektów oraz spotkania z reprezentantami branży filmowej. W tym roku odbyło się ok. 300 indywidualnych rozmów z potencjalnymi partnerami: koproducentami, przedstawicielami telewizji, funduszy filmowych, dystrybutorami, agentami sprzedaży i selekcjonerami festiwalowymi. Również w Krakowie odbył się po raz piąty Międzynarodowy Market Koprodukcyjny DOC LAB POLAND dla kolejnych 40 producentów z Polski oraz zagranicy, którzy odbyli ok. 400 indywidualnych spotkań.
— Powołaliśmy do życia DOC LAB POLAND pięć lat temu, startując od zera. Mieliśmy pomysł i doświadczenie, mieliśmy kontakty w Polsce i za granicą, ale nie dysponowaliśmy żadnym kapitałem, poza kapitałem ludzkim. Rozwinęliśmy nasz program dzięki przyjaciołom, ludziom, którzy w nas uwierzyli oraz dzięki zaufaniu twórców i producentów, którzy zgłaszali do nas projekty. Efekty, które osiągnęliśmy w ciągu pięciu lat przerosły moje najśmielsze oczekiwania – mówi Adam Ślesicki, dyrektor programu.
— Dotychczasowe pięć edycji DOC LAB POLAND pokazało, że polscy dokumentaliści, zwłaszcza ci na początku swojej filmowej kariery, potrzebują programu takiego, jak nasz. Byłem w tym roku na festiwalu IDFA, na trzech premierach świetnych filmów, które uczestniczyły w DOC LAB POLAND i bardzo się cieszyłem, że mogliśmy im pomóc, że mogliśmy dołożyć małą cegiełkę do ich sukcesu. To naprawdę sprawiło mi niebywałą satysfakcję – dodaje.
W ciągu pięciu lat warsztaty na DOC LAB POLAND prowadzili uznani polscy dokumentaliści, wybitni twórcy i producenci sztuki filmowej: Lidia Duda, Bartek Konopka, Paweł Łoziński, Anna Wydra, Wojciech Staroń, Tomasz Wolski, Maria Zmarz-Koczanowicz, Mariusz Włodarski oraz zagraniczni eksperci – najważniejsze postacie światowej kinematografii dokumentalnej, np. szefowa DOK Leipzig – Leena Pasanen, dyrektor European Documentary Network Paul Pauwles, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova, producentka, tutorka EAVE Lise Lense Møller, szefowa DOK Industry Brigid O’Shea, szefowa Hot Docs Industry Elizabeth Radshaw, selekcjonerka festiwalowa Rada Šešić, szefowa Women Make Movies Debra Zimmerman oraz Daniel Saltzwedel, producent, doradca finansowy funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg oraz agenci sprzedaży, specjaliści od promocji, strategii festiwalowych, realizowania trailerów itp.
— W roku 2019 na market koprodukcyjny spłynęła rekordowa ilość zgłoszeń z różnych krajów, z Polski, Europy Wschodniej, Środkowej i Zachodniej, ale także z Brazylii czy Syrii. Do uczestnictwa w spotkaniach zaprosiliśmy zarówno wartościowe projekty, jak i doświadczonych producentów, przedstawicieli funduszy filmowych takich jak Katapult Film, Women Make Movies, nadawców telewizyjnych jak Al Jazeera czy platform VOD jak Netflix. Staramy się, aby DLP Co-production market w Krakowie, z uwagi na swoją geograficzną centralną pozycję w Europie stał się pomostem między Wschodem a Zachodem – opowiada Katarzyna Ślesicka, szefowa marketu koprodukcyjnego.
W 2019 r. kuratorka DOC LAB POLAND Co-Production Market była Ana Brzezińska, a koordynatorką Anna Zajączkowska.
Więcej informacji doclab.pl
W piątek, 6 grudnia, zakończyła się ostatnia sesja DOC DEVELOPMENT 2019 — programu dla reżyserów-dokumentalistów, polegającego na intensywnym rozwoju projektów filmowych na wczesnym etapie. Pięć sesji, organizowanych od czerwca do grudnia, złożyło się na pierwszą edycję programu organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego.
Pogram DOC DEVELOPMENT skierowany jest do reżyserów-dokumentalistów. Polega na intensywnym rozwoju projektów filmowych na wczesnym etapie. Każda trzydniowa sesja tegorocznej, pierwszej edycji, składała się z omawiania projektów uczestników i dodatkowych warsztatów dotyczących: pracy z archiwaliami (case study oraz kwestie praktyczne dotyczące np. materiałów z TVP lub Filmoteki Narodowej), współpracy z producentami (budżetowanie, finansowanie, składanie wniosków, kwestie prawne), pisania scenariuszy, przygotowywania materiałów opisowych, prezentacyjnych i promocyjnych, tworzenia trailerów/teaserów na wczesnym etapie produkcji. Uczestnicy programu otrzymali stypendia na pokrycie podstawowych kosztów dokumentacji.
W listopadzie w Mazowieckim Instytucie Kultury odbył się pitching dla producentów zainteresowanych współpracą przy projektach uczestników oraz indywidualne spotkaniami z nimi. Założeniem programu było połączenie reżyserów z producentami, by byli gotowi do składania wniosków do PISF na development.
Więcej na doclab.pl oraz na docdevelopment.pl
W poniedziałek 21 października wystartowała pierwsza edycja IMPAKT-u programu skierowanego do producentów — debiutujących i będących na początku drogi zawodowej, którzy zrealizowali maksymalnie jeden film pełnometrażowy i chcą wspólnie z twórcami, przy wsparciu ekspertów, przygotowywać się do pracy nad nowym projektem.
Cechą charakterystyczną IMPAKT-u jest innowacyjne podejście do produkcji, oparte przede wszystkim na podkreślaniu fundamentalnej roli dobrej współpracy producenta z reżyserem oraz kształtowaniu tzw. miękkich kompetencji. W warsztatach i konsultacjach mogą uczestniczyć także scenarzyści. IMPAKT jest programem interdyscyplinarnym, w którym rozwijane są zarówno fabuły, jak i dokumenty.
Wśród uczestników pierwszej edycji IMPAKT-u jest duet producentka Joanna Tatko z Staroń Films i reżyserka Yifan Sun, której wyprodukowana przez Szkołę Filmową w Łodzi etiuda „FAMILY²” otrzymała niedawno Studenckiego Oscara w kategorii dokumentalnej. W ramach IMPAKTu Yifan i Joanna rozwijają dokumentalny film pełnometrażowy „Podróż do domu”. Jego bohaterką jest Liyenne, dwudziestokilkuletnia Holanderka, pochodząca z Chin, która próbuje się uporać z trudnościami, jakie w jej psychice wywołało porzucenie przez biologicznych rodziców. Kamil Skałkowski produkuje film dokumentalny Arkadiusza Bartosiaka o Marku Dyjaku, fascynującym artyście, zmagającym się z traumatyczną przeszłością. Producentka Katarzyna Śmigiel współpracuje z reżyserem Jarosławem Wszędybyłem przy dokumencie o dwóch przyjaciołach z Polski, którzy postanowili zdobyć zimą jako pierwsi w historii szczyt Nanga Parbat. Do przeszłości sięgają scenarzysta fabuły Grzegorz Puda i producentka Yutaro Keino. Ich bohater pragnie poradzić sobie z żalem po śmierci żony. Reżyser filmowy zaczyna oglądać swoje amatorskie filmy nakręcone w ciągu 30 lat wspólnego życia. Odkrywa w nich nieznaną historię kobiety.
Pierwsze spotkania IMPAKT-u poświęcone będą developmentowi filmu — rozumianemu jako czas nadziei i trudnych decyzji. — Jako producentka oraz osoba zarządzająca przez wiele lat zespołem, uważam że szczególnie w okresie developmentu kluczowe jest wypracowanie zaufania między producentem i twórcą – mówi Katarzyna Ślesicka, pomysłodawczyni i dyrektor IMPAKT-u. — Bez wiary, że druga strona daje projektowi maksimum swojej energii i możliwości, bez wiary we wzajemną szczerość intencji oraz to, że gramy do wspólnej bramki, nie powinniśmy w ogóle podejmować współpracy — podkreśla.
Program potrwa 6 miesięcy, od października 2019 do kwietnia 2020 i obejmie 6 intensywnych, trzydniowych sesji. Zajęcia będą odbywały się w formie warsztatów opartych na mentoringu grupowym, dyskusjach, case studies, masterclassach oraz pracy indywidualnej.
Więcej informacji o pierwszej sesji IMPAKT-u >>>
17 października zakończyła się 5. edycja DOC LAB POLAND zorganizowana w czasie Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Warsztaty, konsultacje projektów filmowych oraz otwarte dla publiczności wykłady odbywały się w ramach Warsaw Industry Days. Dwa filmy z wcześniejszych edycji znalazły się w programie festiwalu.
W jesiennej sesji warsztatowej DOC LAB POLAND uczestniczyły projekty filmów dokumentalnych, w których są zadawane najróżniejsze pytania: Jak traktowane są kobiety uczestniczące w wyborach miss? Czy osoby po sześćdziesiątce mają szanse na pracę marzeń? Czy w zbiorze prawd konserwatysty można znaleźć radę na wszystkie życiowe problemy? Jak wytrzymać z nieznośnym sąsiadem? Dwa filmy poświęcone są relacji córka-ojciec. Są też portrety przedstawiające Polaków, którzy już przeszli do światowej historii — Barbarę Hulanicki, kreatorkę mody, twórczynię słynnej marki Biba oraz Janusza Sidło, sportowca, który stał się symbolem fair play. Z komediowym zacięciem rozwijana jest opowieść o lombardzie, w którym pośród najprzeróżniejszych i najdziwniejszych przedmiotów kryją się ludzkie troski … i ząb mamuta. Inny projekt udowadnia, że pomimo braku rąk i nóg można nie tylko jeździć na nartach, ale i ukraść samochód.
Informacje o rozwijanych projektach można znaleźć w katalogu CentEast.
Indywidualne spotkania i konsultacje oraz warsztaty z uczestnikami DOC LAB POLAND poprowadzą: Lidia Duda – reżyserka i scenarzystka, laureatka wielu prestiżowych nagród, m.in. dwukrotnie Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Anna Wydra, uznana producentka, m.in. nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku”, Bartek Konopka — reżyser tego filmu i wielu innych nagradzanych dokumentów, i fabuł oraz ceniony reżyser, operator, producent i wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej — Paweł Łoziński.
Podobnie jak z zeszłym roku uczestnicy DOC LAB POLAND będą mogli skorzystać z porad prawnych kancelarii MKZ PARTNERZY, specjalizującej się w prawie własności intelektualnej, szczególnie w temacie produkcji filmowej. Konsultacje będą dotyczyły między innymi prawa do wykorzystania materiałów archiwalnych, ochrony wizerunku bohatera filmu dokumentalnego, czy treści umowy produkcyjnej.
DOC LAB POLAND to nie tylko wydarzenia branżowe, ale także projekcje dla publiczności i otwarte wykłady. Od 2016 roku realizowany jest cykl DOC LAB POLAND HOT SELECTION. Filmy, które były rozwijane w programie, pokazywane są warszawskiej publiczności po międzynarodowych premierach, zanim trafią do dalszej dystrybucji.
Po każdym z seansów organizowane są spotkania z twórcami. W tym roku zaprezentowane zostały: „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski, „Desert Coffee” Mikaela Lypinskiego, „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej, „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, „Dziwor” Pawła Dylusa, „Krzyżoki” Anny Gawlity, „Graniczne Cięcie” Igora Chojny, „In Touch” Pawła Ziemilskiego oraz w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej – „Złota” Tomasza Knittla i „Dziś, jutro … wczoraj” Diany i Krzysztofa Kadłubowskich. W sumie, w ciągu czterech edycji cyklu, zaprezentowanych zostało już 25 filmów.
Pierwsza projekcja – „Królowej ciszy” Agnieszki Zwiefki odbyła się w grudniu 2016 roku. W następnym roku pokazanych zostało sześć filmów, między innymi: „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka, „Badjao. Duchy z morza” Elizy Kubarskiej i „Miss Holocaust” Michaliny Musielak. W 2018 r. HOT SELECTION otworzył pokaz laureata Festiwalu IDFA, filmu „Call me Tony” w reżyserii Klaudiusza Chrostowskiego. Drugim prezentowanym w cyklu dokumentem był nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji „Książę i Dybuk”, trzecim – obsypany nagrodami „Over the limit” Marty Prus. Swoje filmy pokazywali również: Tomasz Drozdowicz – „Koncert na dwoje”, Rafał Łysak – „Miłość bezwarunkowa”, Marcin Sauter – „Urosłam kiedy spałaś” i „Żalanasz” oraz „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski.
W lipcu 2019 r. Fundacja ogłosiła nabór do IMPAKT-u — intensywnego programu rozwoju dla producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców. Pierwsze zajęcia odbędą się 21 października.
Rozwój projektów — przygotowanie do produkcji filmów.
Każdy projekt filmowy jest jak start-up. Najważniejszy jest pomysł, ale potrzeba też strategii jego rozwoju, realizacji, promocji i dystrybucji. Potrzeba zespołu, który będzie z pasją wprowadzał ten pomysł w życie, oraz sieci partnerów, którzy zapewnią potrzebne wsparcie.
Osią i celem IMPAKTU jest kompleksowe przygotowanie projektu filmu albo serialu fabularnego, dokumentalnego lub animowanego do zaistnienia na rynku filmowym, zdobywania funduszy i pozyskiwania partnerów. Uczestnicy-producenci zgłaszają się do programu z projektem, nad którym zaczęli pracować lub jaki chcieliby wkrótce zrealizować, znajdującym się we wczesnej fazie developmentu lub na etapie pomysłu.
W programie biorą też udział współpracujący z producentami reżyserzy lub scenarzyści — autorzy projektów zgłoszonych na IMPAKT. Ich obecność jest obowiązkowa na części zajęć — w ramach sesji zostanie przeprowadzony development ich projektów. Wezmą także udział w warsztatach mających na celu wypracowanie zasad dobrej współpracy z producentem.
Czytaj więcej na fundfilm.pl/pl/impakt
W czerwcu rozpoczęła się pierwsza edycja Doc Development — programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie.
Doc Develpopment jest wsparciem dla reżyserów filmów dokumentalnych przy pracy nad nowymi projektami, oferując konsultacje na różnych płaszczyznach i łącząc ich z producentami zainteresowanymi współpracą.
III SESJA DOC DEVELOPMENT — JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO PRODUKCJI FILMU DOKUMENTALNEGO
II SESJA DOC DEVELOPMENT — KONSULTACJE Z JACKIEM BŁAWUTEM, MAŁGORZATĄ ŚWIDERSKĄ, ANNĄ WYDRĄ I ADAMEM ŚLESICKIM
I SESJA DOC DEVELOPMENT — 12 PROJEKTÓW W PIERWSZEJ EDYCJI DOC DEVELOPMENT
Bardzo wierzymy w polskie kino dokumentalne, w utalentowanych twórców i ich artystyczne wizje, ciekawe pomysły, ważne tematy. Od lat mamy do czynienia z dobrą passą – polskie filmy zdobywają nagrody na całym świecie, określenie „polski dokument” jest swego rodzaju znakiem jakości – jak przed laty. Sukcesy te biorą się z ciężkiej pracy, często w niesprzyjających warunkach, zwłaszcza finansowych.
Więcej informacji na stronie — docdevelopment.pl
Rozwijasz pomysł na film?
Szukasz wsparcia?
Potrzebujesz konsultacji?
PORADNIA FILMOWA NA SZPITALNEJ
organizowana przez:
Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego
DOC LAB POLAND
Oferujemy konsultacje dotyczące projektów filmowych – na razie dokumentalnych – pod kątem: tematu, bohaterów, potencjału i dramaturgii, możliwości produkcyjnych i dystrybucyjnych, a także sposobu prezentowania projektu producentom i instytucjom finansującym (pitching). Komponent fabularny – w przygotowaniu.
Konsultacje pierwszego stopnia prowadzą Adam lub Katarzyna Ślesiccy. W wybranych przypadkach możemy zaoferować konsultacje drugiego stopnia z ekspertem wybranym z grupy filmowców współpracujących z Fundacją (są to m.in. Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Anna Wydra, Małgorzata Staroń, Wojciech Staroń, Paweł Łoziński, Bartek Konopka i inni).
fot. Maciej Sawicki KFF
Nagrody DOC LAB POLAND 2019
1 czerwca zakończyła się druga sesja 5. edycji DOC LAB POLAND. Podczas uroczystej gali zamknięcia 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego uczestniczące w tym programie dla profesjonalnych dokumentalistów projekty filmowe otrzymały nagrody i wyróżnienia.
W tym roku założony przez Adama i Katarzynę Ślesickich DOC LAB POLAND obchodzi swoje pięciolecie. W ciągu czterech dotychczasowych edycji przez program przeszło ponad 90 projektów – blisko 40 z nich już zostało ukończonych, wiele zdobywa nagrody na całym świecie – włącznie z najważniejszymi nagrodami na Krakowskim Festiwalu Filmowym, które zostały wręczone również w tym roku. Na galach otwarcia Festiwalu już dwa razy prezentowane były filmy z DOC LAB POLAND.
W 5. edycji warsztatów DOC LAB POLAND uczestniczyło 21 polskich projektów, kolejnych 37 producentów z Polski i zagranicy wzięło udział w międzynarodowym markecie koprodukcyjnym.
W ramach DOC LAB POLAND odbyło się ok. 700 indywidualnych spotkań z producentami, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali, przedstawicielami telewizji, funduszy itd.: 220 w części START, 180 w GO i 300 w czasie Doc Lab Poland Co-Production Market.
Na tegorocznym festiwalu pokazanych zostało 8 filmów rozwijanych w poprzednich latach w DOC LAB POLAND – 4 w konkursach i 4 w sekcjach pozakonkursowych. W Konkursie Polskim Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji otrzymali Diana Kadłubowska i Krzysztof Kadłubowski za film „Dziś, jutro … wczoraj”.
Koordynatorką programu jest Monika Zarzycka.
Nagrody DOC LAB POLAND 2019
DOCS TO START
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej festiwalu IDFA: MISS POLONII / MISS OF POLAND
reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Jana (26), ambitna artystka z Białorusi, ku ogólnemu zaskoczeniu postanawia zostać Miss Polski. Ten rok to jej ostatnia szansa na wygraną.
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej Sheffield Doc Fest: MOJA WIELKA BIBA / MY BIG BIBA
reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin
Filmowy portret Barbary Hulanicki, wizjonerki, modowej rewolucjonistki, założycielki legendarnego londyńskiego sklepu Biba. Opowieść o kobiecie, która wyprzedziła swoje czasy.
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej DOK Leipzig: BRACTWO / BROTHERHOOD
reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska – No prob production house
Młody tradycjonalista próbuje żyć w zgodzie z wyznawanymi ideami. Życie konfrontuje jego poglądy.
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Meetings w Lipsku i pokrycie kosztów udziału: BLISCY /TOGETHER
reżyseria: Marek Kozakiewicz, produkcja: Agnieszka Skalska, Koi Studio
Po śmierci matki, 14-letnim Miłoszem opiekuje się jego starsza siostra Agnieszka. Buduje się nowy układ rodzinny oparty na niekonwencjonalnych zasadach.
Nagroda Uchostudio – bon na postprodukcję dźwięku o wartości 20 tys zł: KIEDY UMILKNIE WIATR / WHEN THE WIND BECOMES SILENT
reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik – Domino Film
IO Melbourne 1956 – Janusz Sidło jest faworytem do wygrania konkursu rzutu oszczepem. W decydującym momencie postanawia pożyczyć oszczep swojemu najgroźniejszemu rywalowi.
Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł: I WANT IT ALL
reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, Tomasz Morawski – HAKA Films
Yara jest dziesięciolatką, która ma już na koncie bokserski tytuł mistrzowski oraz koronę małej miss Belgii. Nie ma w zwyczaju przegrywać. Porażka jest jednak częścią gorzkiego wchodzenia w dorosłość.
Nagroda HBO Award – 10 tys. zł: LILI
reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
Odkąd Lili dzieli swoje życie na tydzień z tatą i tydzień z mamą, chciałaby wiedzieć jak najwięcej o świecie dorosłych. Jakie będzie jej życzenie przed wielką podróżą z okazji jej ósmych urodzin?
DOCS TO GO
Wyróżnienie Institute of Documentary Film w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform: LOMBARD / THE PAWNSHOP
reżyseria: Łukasz Kowalski, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant – 4:30 Picture
Para ekscentrycznych biznesmenów prowadzi największy na Śląsku lombard. Kiedy sytuacja finansowa staje się dramatyczna, a ich miłość zaczyna umierać, stoczą najtrudniejszą walkę w swoim życiu.
Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł: ANTYBOHATER / NO HERO AT ALL
reżyseria: Michał Kawecki, produkcja: Maria Siniarska – Unlimited Film Operations
Niestroniąca od czarnego humoru dokumentalna opowieść o nietypowym sportowcu, dla którego toksyczne relacje z rodziną są większą przeszkodą w zdobyciu olimpijskiego złota niż brak rąk i nóg.
DOC LAB POLAND współpracuje z Krakowskim Festiwalem Filmowym od samego początku. Rozwijany w DOC LAB POLAND „Wiatr. Thriller dokumentalny” w reżyserii Michała Bielawskiego był w tym roku filmem otwarcia, rok temu festiwal otworzył dokument Tomasza Drozdowicza „Maksymiuk. Koncert na dwoje”. W Krakowie w 2018 roku „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka otrzymała Złotego Lajkonika, a „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka tę samą nagrodę zdobył rok wcześniej – te trzy filmy także uczestniczyły w DOC LAB POLAND.
Tutorami przygotowującymi uczestników DOC LAB POLAND do publicznych prezentacji i udzielających cennych rad dotyczących rozwijanych projektów są uznani eksperci. W tym roku warsztaty poprowadzili: Leena Pasanen, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig), Rada Šešić, krytyk filmowy, reżyser, wykładowca i selekcjonerka festiwalowa, związana z festiwalami: IDFA, IFFR, Sarajevo Film Festival i Kerala Film Festival oraz z Holenderskim Instytutem Edukacji Filmowej NIF, Debra Zimmerman, dyrektor Women Make Movies (filmy WMM są zdobywcami Oscarów lub były wielokrotnie do tej nagrody nominowane), Paul Pauwels, dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba, który przez 6 lat był szefem European Documentary Network oraz Daniel Saltzwedel, doradca finansowy funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg.
To jedyne w Polsce spotkania koprodukcyjne dla producentów filmów dokumentalnych, poszukujących partnerów polskich i zagranicznych. W tym roku do udziału w DOC LAB POLAND Co-Production Market zakwalifikowało się 28 projektów: 19 międzynarodowych i 9 z Polski. Wzięli w nim udział wyjątkowi goście, m.in. Jonathan Taylor (Netflix Original Documentaries), Mehdi Bekkar (Al Jazeera Documentary Channel, Katar), Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Fund, USA) a także nagradzani producenci dokumentalni: Peter Kerekes, Alex Tondowski, czy Jesper Jack z House of Real. Po raz kolejny w markecie uczestniczyła Hanka Kastelicova z HBO Europe oraz Debra Zimmerman, szefowa Women Make Movies (USA).
Eksperci z Netflixa i Al Jazeery na markecie DOC LAB POLAND
Twórcy DOC LAB POLAND Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka oraz Barbara Orlicz-Szczypuła i Katarzyna Wilk z KFF Industry, fot. Maciek Sawicki KFF
Projekty filmów dokumentalnych DOC LAB POLAND 2019
START 2019
BRACTWO – reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska – No prob production house
BLISCY – reżyseria: Marek Kozakiewicz, produkcja: Agnieszka Skalska, Koi Studio
CZY PANI SIĘ JESZCZE NA MNIE DENERWUJE – reżyseria: Michał Szcześniak, produkcja: Joanna Banach – Kosmos Production
I WANT IT ALL – reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
KANDYDACI ŚMIERCI – reżyseria: Maciej Cuske, produkcja: Ewa Hoffmann – Fundacja Bydgoska Kronika Filmowa
KIEDY UMILKNIE WIATR – reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik – Domino Film
LILI – reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
MISS POLONII – reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
MOJA WIELKA BIBA – reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin
RAJSKIE DZIECI – reżyseria: Filip Drożdż, produkcja: Agnieszka Skalska – Koi Studio
WIECZNI MARZYCIELE – reżyseria: Maria Magriel, produkcja: Katarzyna Gontarczyk – Instytut Innowacji
PROJEKTY GO 2019
ANTYBOHATER – reżyseria: Michał Kawecki, produkcja: Maria Siniarska – Unlimited Film Operations
EFEKT MOTYLKA – reżyseria: Jarosław Szmidt, produkcja: Kamil Przełęcki – Cineo Studio
HERBERT, MIMO WSZYSTKO – reżyseria: Rafael Lewandowski, produkcja: Maria Blicharska – Donten & Lacroix Film
LOMBARD – reżyseria: Łukasz Kowalski, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant – 4:30 Picture
NIELETNI ASTRONAUCI – reżyseria: Aleksandra Skowron, produkcja: Mirosław Skowron – Mediolia
SYNEK – reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Dominika Mandla – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Joanna Dobrzańska, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka
SYNDROM ZIMOWNIKÓW – reżyseria: Piotr Jaworski, produkcja: Janusz Skałkowski, Kamil Skałkowski – Kalejdoskop Film
W STANIE WOLTY – reżyseria: Monika Kotecka, Karolina Poryzała, produkcja: Agnieszka Wasiak – Lava Films
ZATAŃCZ ZE MNĄ TATO – reżyseria: Malgorzata Goździk, produkcja: Joanna Zielińska, Magdalena Puzmujźniak – Big Wave Films
ZŁOTA – reżyseria: Tomasz Knittel, produkcja: Tomasz Knittel, Maciej Puczyński – STRIKTFILM, OMPRODUCTIONS
Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a współorganizatorem – Krakowski Festiwal Filmowy.
Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.
Partnerami edycji 2019 są: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Klaster Filmowy, ColorOffOn, Uchostudio, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.
Patronami Medialnymi są: Film&TV Kamera, FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy, VOGUE, TVP Kultura
Pierwsza sesja DOC LAB POLAND rozpoczęła się 1 kwietnia w warszawskim Centrum Łowicka
Do DOC LAB POLAND 2019 – programu dla dokumentalistów zakwalifikowało się 21 projektów. Wśród uczestników są m.in. reżyser Michał Szcześniak, którego nagradzany „Punkt wyjścia” znalazł się w 2015 r. na oscarowej krótkiej liście, Rafael Lewandowski, znany z filmu fabularnego pt. „Kret”, Leszek Gnoiński twórca serialu „Historia polskiego rocka” czy Natalia Grzegorzek, producentka „Córki trenera” i „Kampera”.
Pierwsza sesja warsztatowa programu DOC LAB POLAND 2019 odbYŁA się w Centrum Łowicka w Warszawie, w dniach od 1 do 11 kwietnia. W tym czasie zorganizowane zostały spotkania z ekspertami i warsztaty dla twórców projektów: w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć – DOC LAB START oraz dla filmów w fazie montażu – DOC LAB GO.
Więcej na doclab.pl