Jesteś tutaj: 50 lat „W pustyni i w puszczy”
Minęło 50 lat od premiery jednego z najpopularniejszych polskich filmów, „W pustyni i w puszczy” Władysława Ślesickiego. Film zajął 2. miejsce w box-office: 31 mln widzów obejrzało film w kinach. Obchody 50-lecia premiery filmu mają na celu uczczenie i przypomnienie jednego z najważniejszych dzieł polskiej kinematografii.
8 grudnia w kinie Muranów odbędzie się uroczyste wydarzenie „50-lecie filmu „W pustyni i w puszczy” Władysława Ślesickiego”. Złoży się na nie; projekcja filmu, debata z udziałem; kulturoznawców, aktorów i żyjących twórców filmów oraz wystawa zdjęć prezentująca postać i twórczość reżysera.
„W pustyni i w puszczy” był jednym z ważniejszych filmów polskiej kinematografii.
Realizowany w latach 1971-1973 już przed premierą stał się medialnym hitem. Odtwórców głównych ról wybrano spośród blisko 7 tys. kandydatów.
Najmłodsza kandydatka do roli Nel miała 5 lat, a najstarsza ok. 30. Zdjęcia odbywały się w Egipcie, Sudanie i Bułgarii – więc jak na ówczesne standardy była to superprodukcja. Film dystrybuowany był w wielu krajach (w tym w USA), we Włoszech natomiast w 1974 roku otrzymał nagrodę Oscar Italy. Władysław Ślesicki pokazał prawdziwą Afrykę i jej realia.
Aktorzy występujący w filmie odnieśli sukcesy w życiu zawodowym. Monika Rosca, która dla wielu widzów stała się „jedyną słuszną” Nel Rawlison, nie związała się jednak z aktorstwem i wybrała zupełnie inną ścieżkę. „Grając Nel przeżyłam fantastyczną przygodę, jakiej inaczej nigdy bym nie doświadczyła. Po zdjęciach wróciłam jednak do fortepianu i ćwiczeń” – mówi filmowa Nel w jednym z wywiadów. Z muzyką związała się na całe życie, została uznaną pianistką, przez kilka lat stacjonowała na kontrakcie w Japonii, grała koncerty w USA, Korei Południowej, Australii czy Nowej Zelandii.
Natomiast filmowy Staś Tarkowski czyli Tomasz Mędrzak, który w rywalizacji do roli w filmie pokonał własnego brata, związał swoją karierę z aktorstwem. Do jego najbardziej znanych ról należy postać Leszka Talara z serialu „Dom” W latach 80. pojawiał się na dużym i małym ekranie ale to scena była jego największą pasją. Przez 30 lat występował w warszawskim Teatrze Ochota.
Reżyser filmu Władysław Ślesicki nie zawsze wiernie trzymał się powieści Henryka Sienkiewicza, na podstawie której nakręcił swój film fabularny, jego filmowa wersja w pewnym stopniu została uwspółcześniona: bez pochlebstw w stosunku do angielskiej polityki kolonialnej.
Podczas obchodów, chcielibyśmy przypomnieć te fakty, podzielić się historiami z planu i produkcyjnymi ciekawostkami, uhonorować żyjących twórców i aktorów. Przypominając o jednym z najchętniej oglądanych polskich filmów, spojrzymy na niego w nowym, współczesnym kontekście, nie uciekniemy więc od krytycznego podejścia do omawianego obrazu, co mamy nadzieję wywoła ciekawe pole do dyskusji i rozmów.
HARMONOGRAM WYDARZENIA:
15.00-16:30 Pokaz filmu „W pustyni i w puszczy” cz. 1.
16.40-18.10 Pokaz filmu „W pustyni i w puszczy” cz. 2.
18:15-19:15 Dyskusyjny panel po filmie z udziałem zaproszonych gości i filmoznawcy Piotra Pławuszewskego.
19:30-20:30 Otwarcie wystawy poświęconej życiu i twórczości Władysława Ślesickiego.
Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, którą założył i prowadzi Adam Ślesicki, syna zasłużonego dokumentalisty.
Założona w 2015 roku Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego jest organizatorem programów konsultacyjnych i warsztatów rozwoju projektów filmowych dla reżyserów i producentów na różnych etapach ich kariery. Jej głównym celem jest wsparcie polskiego filmu dokumentalnego oraz młodych, debiutujących filmowców, organizacja warsztatów oraz produkcja filmów.
Wśród działań fundacji znajduję się wymieniony program DOC LAB POLAND, największa w Polsce inicjatywa dla profesjonalnych dokumentalistów, łącząca konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla koproducentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży oraz CEDOC MARKET — jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny. Kolejny program Fundacji DOC DEVELOPMENT skierowany jest do reżyserów z projektami filmów dokumentalnych na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Inny, PIERWSZY FILM skupia się natomiast na młodych filmowcach, pełnoletnich licealistach i studentach szkół filmowych, którzy pod okiem wybitnych filmowców tworzą etiudy filmów dokumentalnych według własnego pomysłu. Ważną inicjatywą jest też cykl filmowy DOC HOT SELECTION — projekcje najnowszych polskich filmów dokumentalnych i autorskie spotkania.
Wydarzenie przygotowane będzie we współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Filmoteką Narodową Instytutem Audiowizualnym, kinem Muranów, przy dofinansowaniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Totalizatora Sportowego.