Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego

EN

Jesteś tutaj: Programy » Pierwszy film » Program

Program


Szczegółowa tematyka warsztatów programu PIERWSZY FILM obejmuje wybrane pozycje z poniższego zakresu (omawiane przy okazji realizacji etiud, nie w formie wykładów):

1. Podstawy reżyserii


— czym zajmuje się reżyser w fabule, a czym w dokumencie


— współpraca reżysera z innymi członkami ekipy


2. Podstawy pracy z kamerą, światłem i mikrofonem


- błędy jakich należy unikać przy nagrywaniu obrazu i dźwięku
- kadrowanie
- sposoby uzyskiwania pożądanej głębi ostrości


— użycie mikrofonów i mikroportów


- zwracanie uwagi na tło dźwiękowe


- rodzaj oświetlenia a klimat realizowanych zdjęć


3. Praca nad pomysłem filmowym


- w jaki sposób rodzi się pomysł na dobry film
- co uczestnik chce powiedzieć poprzez swój film, jakie istotne myśli ma do przekazania


— gdzie szukać inspiracji
- jakie pomysły mają szansę przerodzić się w udany film


4. Jaką formę nadać swojemu pomysłowi filmowemu


- różnice pomiędzy filmem dokumentalnym, fabularnym, animowanym, reportażem, newsem, publicystyką telewizyjną, reklamą i innymi formami audiowizualnymi, np. mockumentem


— nowoczesne formy audiowizualne, np. internetowe projekty crossmediowe, filmy kręcone telefonem komórkowym, itp. różnice pod kątem formy, przekazywanych treści, stylu filmowania poszczególnych ujęć, sposobu opowiadania, itp.


5. Dokumentacja tematu filmowego


— co to dokładnie oznacza


— jak ją przeprowadzić


- co powinno być efektem końcowym dokumentacji filmowej


— jak znaleźć dobrego bohatera filmu dokumentalnego, co sprawia, że jedni bohaterowie są interesujący, a inni nie


— jak dobrać aktorów do fabuły


6. Scenariusz filmowy


- podstawowe zasady pisania scenariuszy filmowych


- przykłady scenariuszy filmów znanych reżyserów.


7. Podstawowe informacje dotyczące produkcji filmu


— w jaki sposób szukać producenta, do kogo się zwracać
- co oznacza pitching pomysłu filmowego i jak go przygotować


- praca producenta i kierownika produkcji

– oczekiwania i obowiązki
- jak sfinansować film, jak oszacować wydatki i przygotować budżet.


8. Development pomysłu filmowego


— co to znaczy rozwój pomysłu filmowego


- czy warto ściśle trzymać się swoich pierwotnych pomysłów, czy i jak weryfikować je pod wpływem rzeczywistości


9. Przygotowanie do zdjęć


— w jaki sposób przygotować się do zdjęć, żeby uniknąć przykrych niespodzianek na planie


- współpraca z producentem i kierownikiem produkcji

– wzajemne oczekiwania i obowiązki


— współpraca z operatorem obrazu i dźwięku

– na jakim etapie powinna się zacząć i jak przebiegać


10. Okres zdjęciowy


— ile powinien trwać, jakie są ogólne zasady dotyczące fabuły, a jakie – dokumentu


— jak reagować na wydarzenia, które nie były przewidziane w scenariuszu, czyli scenariusz, a rzeczywistość


- jak wykorzystać szanse i uniknąć pułapek


- prowadzenie bohatera lub aktora, czy podążanie za nim


11. Podstawowe aspekty prawa autorskiego, na które trzeba zwrócić uwagę


— ochrona praw twórcy


- prawa do historii, książki lub wydarzeń, na podstawie których piszemy scenariusz


- ochrona wizerunku bohaterów, co należy zrobić, żeby potem nie było kłopotów


- wykorzystanie muzyki w filmie

– prawa do muzyki, w jakiej instytucji i w jaki sposób starać się o prawa, korzystanie z banków gotowej muzyki.


12. Montaż i postprodukcja filmu


- na czym polega montaż filmowy


- co to znaczy postprodukcja i z jakich się składa etapów


— rzeczy, na które warto zwracać uwagę podczas zdjęć, żeby postprodukcja była łatwiejsza: nie
przekraczanie osi, praca z dźwiękiem, zróżnicowane kadry
- przebitki, itp.


- jak zaplanować postprodukcję w czasie, ile trwają poszczególne etapy takie jak montaż, udźwiękowienie, korekcja barwna, przygotowanie napisów, itp.


13. Etyka w filmie dokumentalnym


— odpowiedzialność autora filmowego


— gdzie jest granica, której nie powinno się przekraczać, czyli jakich materiałów nie powinno się używać, nawet jeśli się je nakręciło.


14. Dystrybucja filmowa
- festiwale filmowe


— tradycyjne i nowe kanały dystrybucji: kino, TV, internet


— piractwo i walka z nim


— jak przygotowuje się film do dystrybucji

  «   Wstecz