Jesteś tutaj: Programy » Pierwszy film » Program
Szczegółowa tematyka warsztatów programu PIERWSZY FILM obejmuje wybrane pozycje z poniższego zakresu (omawiane przy okazji realizacji etiud, nie w formie wykładów):
1. Podstawy reżyserii
— czym zajmuje się reżyser w fabule, a czym w dokumencie
— współpraca reżysera z innymi członkami ekipy
2. Podstawy pracy z kamerą, światłem i mikrofonem
- błędy jakich należy unikać przy nagrywaniu obrazu i dźwięku - kadrowanie - sposoby uzyskiwania pożądanej głębi ostrości
— użycie mikrofonów i mikroportów
- zwracanie uwagi na tło dźwiękowe
- rodzaj oświetlenia a klimat realizowanych zdjęć
3. Praca nad pomysłem filmowym
- w jaki sposób rodzi się pomysł na dobry film - co uczestnik chce powiedzieć poprzez swój film, jakie istotne myśli ma do przekazania
— gdzie szukać inspiracji - jakie pomysły mają szansę przerodzić się w udany film
4. Jaką formę nadać swojemu pomysłowi filmowemu
- różnice pomiędzy filmem dokumentalnym, fabularnym, animowanym, reportażem, newsem, publicystyką telewizyjną, reklamą i innymi formami audiowizualnymi, np. mockumentem
— nowoczesne formy audiowizualne, np. internetowe projekty crossmediowe, filmy kręcone telefonem komórkowym, itp. różnice pod kątem formy, przekazywanych treści, stylu filmowania poszczególnych ujęć, sposobu opowiadania, itp.
5. Dokumentacja tematu filmowego
— co to dokładnie oznacza
— jak ją przeprowadzić
- co powinno być efektem końcowym dokumentacji filmowej
— jak znaleźć dobrego bohatera filmu dokumentalnego, co sprawia, że jedni bohaterowie są interesujący, a inni nie
— jak dobrać aktorów do fabuły
6. Scenariusz filmowy
- podstawowe zasady pisania scenariuszy filmowych
- przykłady scenariuszy filmów znanych reżyserów.
7. Podstawowe informacje dotyczące produkcji filmu
— w jaki sposób szukać producenta, do kogo się zwracać - co oznacza pitching pomysłu filmowego i jak go przygotować
- praca producenta i kierownika produkcji
– oczekiwania i obowiązki - jak sfinansować film, jak oszacować wydatki i przygotować budżet.
8. Development pomysłu filmowego
— co to znaczy rozwój pomysłu filmowego
- czy warto ściśle trzymać się swoich pierwotnych pomysłów, czy i jak weryfikować je pod wpływem rzeczywistości
9. Przygotowanie do zdjęć
— w jaki sposób przygotować się do zdjęć, żeby uniknąć przykrych niespodzianek na planie
- współpraca z producentem i kierownikiem produkcji
– wzajemne oczekiwania i obowiązki
— współpraca z operatorem obrazu i dźwięku
– na jakim etapie powinna się zacząć i jak przebiegać
10. Okres zdjęciowy
— ile powinien trwać, jakie są ogólne zasady dotyczące fabuły, a jakie – dokumentu
— jak reagować na wydarzenia, które nie były przewidziane w scenariuszu, czyli scenariusz, a rzeczywistość
- jak wykorzystać szanse i uniknąć pułapek
- prowadzenie bohatera lub aktora, czy podążanie za nim
11. Podstawowe aspekty prawa autorskiego, na które trzeba zwrócić uwagę
— ochrona praw twórcy
- prawa do historii, książki lub wydarzeń, na podstawie których piszemy scenariusz
- ochrona wizerunku bohaterów, co należy zrobić, żeby potem nie było kłopotów
- wykorzystanie muzyki w filmie
– prawa do muzyki, w jakiej instytucji i w jaki sposób starać się o prawa, korzystanie z banków gotowej muzyki.
12. Montaż i postprodukcja filmu
- na czym polega montaż filmowy
- co to znaczy postprodukcja i z jakich się składa etapów
— rzeczy, na które warto zwracać uwagę podczas zdjęć, żeby postprodukcja była łatwiejsza: nie przekraczanie osi, praca z dźwiękiem, zróżnicowane kadry - przebitki, itp.
- jak zaplanować postprodukcję w czasie, ile trwają poszczególne etapy takie jak montaż, udźwiękowienie, korekcja barwna, przygotowanie napisów, itp.
13. Etyka w filmie dokumentalnym
— odpowiedzialność autora filmowego
— gdzie jest granica, której nie powinno się przekraczać, czyli jakich materiałów nie powinno się używać, nawet jeśli się je nakręciło.
14. Dystrybucja filmowa
- festiwale filmowe
— tradycyjne i nowe kanały dystrybucji: kino, TV, internet
— piractwo i walka z nim
— jak przygotowuje się film do dystrybucji