Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego

EN

Jesteś tutaj: Aktualności » 2022

ZAKOŃCZYŁA SIĘ 7. EDYCJA DOC LAB POLAND. TRWA NABÓR NA 8.EDYCJĘ!

doclab_znak.png (oryginalna)

Do 17 stycznia trwa nabór na DOC LAB POLAND – największy w Polsce program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych. W grudniu 2021 zakończyła się jego 7. edycja– — uczestniczyło w niej 25 projektów filmowych, których reżyserzy i producenci wzięli udział w trzech sesjach warsztatowych oraz pitchingu na KFF Industry, podczas 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najlepsze projekty otrzymały nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości ponad 70 000 zł. Regulamin i formularz zgłoszeniowy na 8. edycję znajdują się na stronie www.doclab.pl.

DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych siedmiu zakończonych edycji jest ok. 170 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już blisko 70 filmów zdobywających laury na całym świecie. W 7. edycji programu udział wzięły takie projekty jak m.in. „Krok po kroku”, reż: Eliza Kubarska, Michał Woroch (prod. Monika Braid – Braidmade Films), „Niezauważalni” reż. Piotr Bernaś (prod. Aleksandra Szczęsna – Hasko Film), „Ojciec i syn” reż. Paweł Chorzępa (prod. Joanna Dobrzańska – Bees Film House), czy „Pracownik gościnny” reż. Matej Bobrik (prod. Agnieszka Skalska – Koi Studio).

Uczestnicy warsztatów mieli okazję pracować nad swoimi filmami z tutorami programu DOC LAB POLAND, uznanymi polskimi dokumentalistami: Lidią Dudą, Anną Wydrą, Jackiem Bławutem, Pawłem Łozińskim. Wśród konsultantów i ekspertów tegorocznej edycji byli międzynarodowi eksperci: Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network, Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Christian Popp, szef FIPADOC Forum i Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum. Uczestnicy mogli również konsultować swoje projekty z Hanką Kastelicovą, szefową produkcji dokumentalnej HBO Europe. Warsztaty i konsultacje PR poprowadziła Agnieszka Niburska, dyrektor PR HBO Europe, a reżyserka i autorka trailerów Małgorzata Świderska przeprowadziła warsztaty dotyczące tworzenia trailerów.

Najlepsze projekty otrzymały nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości ok. 70 tys. złotych wręczone podczas gali zamknięcia wydarzeń Industry na 61. Krakowskim Festiwalu Filmowym, partnera programu.
Wśród nagrodzonych projektów DOCS TO START znalazły się:
Nagroda HBO Award w wysokości 10 000 PLN -„Papa Was A King Of Kongo” (reżyseria: Joanna Ratajczak, produkcja: Maciej Kubicki, Joanna Ratajczak – Telemark),
Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN — „Krok Po Kroku” (reżyseria: Eliza Kubarska, Michał Woroch produkcja: Monika Braid – Braidmade Films),
Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN — „Dziecko z pyłu” (reżyseria: Weronika Mliczewska, produkcja: Weronika Mliczewska – Ya-Man Studio),
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na DOK Co‐pro Meetings — „Dziewczyńskie historie” (reżyseria: Aga Borzym, produkcja: Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska – Pinot Films),
Wyróżnienie Polish Docs Pro Special Mention – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych — „13 Baza” (reżyseria: Paweł Hejbudzki, produkcja: Wojciech Karubin – Movie Mates).
Nagrody dla projektów DOCS TO GO to:
Nagroda Lunapark – usługa korekcji barwnej o wartości 15 000 PLN dla „Starzy hipisi umierają młodo” (reżyseria: Zofia Pręgowska, produkcja: Zofia Pręgowska – Prego media),
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform — „Leon” (reżyseria: Wojciech Gostomczyk, produkcja: Wojciech Gostomczyk, Anna Stylińska – Metrage Studio).


W 2021 roku uczestnicy programu odbyli ok. 350 indywidulanych spotkań po pitchingach na KFF w poszukiwaniu finansowania i koproducentów (START) oraz agentów sprzedaży i dystrybucji festiwalowej (GO). Do tego należy doliczyć ok. 400 spotkań na organizowanym przez Fundację markecie koprodukcyjnym CEDOC MARKET dla kolejnych 30 producentów z Polski i zagranicy. Najciekawsze filmy z poprzednich edycji zostały zaprezentowane w ramach DOC HOT SELECTION w warszawskim kinie Kultura. Wstęp na pokazy był bezpłatny, zaś projekcjom towarzyszyły spotkania z twórcami i producentami. W ramach programu odbyły się także otwarte dla szerszej publiczności wykłady dotyczące filmu dokumentalnego.

Program zebrał pozytywne opinie uczestników 7. edycji:


Doc Lab otworzył mi szeroko drzwi do kompetentnych i zaangażowanych w edukację filmową specjalistów, którzy szczerze dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Dzięki temu miałem motywację, żeby mocniej wgryźć się w strukturę mojej historii, rozpoznawać mielizny i cieszyć się mocnymi stronami opowieści. Bardzo cenne były dla mnie również wypowiedzi kolegów i koleżanek, którzy otwierali mi oczy na rzeczy, których nie wychwyciłem a które miały znaczenie. Z całą pewnością warto uczyć się na swoich, a jeszcze lepiej na cudzych błędach. Dlatego uważam czas spędzony na Doc Lab Poland za świetną inwestycję w swój warsztat filmowy.
Marcin Gęsiarz, reżyser

Doc Lab Poland to wspaniały program dla filmowców, ale i ludzi takich jak ja, czyli tworzących pomiędzy sztuką wizualną a filmem. Dzięki wspólnym spotkaniom, bogatemu programowi z sekcjami mentorskim, mogliśmy m.in. analizować wzajemnie swoje filmy, w tym ich strukturę, narrację, bohaterów, montaż… To naprawdę wyjątkowa okazja, aby spojrzeć na tematy, które zajmują nas twórców latami, oczami przyszłych widzów, ale i ludzi po fachu. Tutaj rozumie się także dużo lepiej, że na powstanie filmu składa się wiele etapów i że jest to praca zbiorowa. Oprócz profesjonalnego kontekstu, Doc Lab Poland tworzą wspaniali oraz oddani filmowi i nam uczestnikom ludzie.
Anna Konik, reżyserka

Udział w Doc Lab Poland pomógł mi zadać i odpowiedzieć sobie na pozornie proste, ale też najważniejsze pytania: o czym / o kim będzie nasz film, dla kogo go robimy i w jaki sposób osiągniemy efekt, który sobie zakładamy. Najlepszym doświadczeniem była możliwość dyskutowania swoich pomysłów na forum, słuchanie opinii nie tylko tutorów, ale też innych uczestników, często mających doświadczenia w podobnych produkcjach i tematach. Oczywiście, że polecam uczestnictwo! Szczególnie tym, którzy jeszcze „szlifują” swój pomysł, na przykład przed przygotowaniem wniosku o finansowanie.
Katarzyna Kuca, producentka

Udział w Doc Lab to z mojej perspektywy pozycja obowiązkowa przy rozwoju projektu z wchodzącym do świata dokumentalnego teamem. Już przy pierwszych prezentacjach mogłyśmy wraz z reżyserką spojrzeć na film z zupełnie innej perspektywy, zobaczyć jego mocne i słabe strony. Spotkania z innymi członkami programu i tutorami to z kolei super przestrzeń kreatywna i ogromna motywacja do pracy nad projektem. Serdecznie polecam!
Ewa Hoffman, producentka

Na Doc Lab Poland zyskałam nową perspektywę spojrzenia na swoje materiały, nauczyłam się prowadzić dialog i rozmawiać z dystansem o swojej pracy. Spotkałam ludzi, którzy są na podobnym etapie pracy. Myślę, że to był wspaniały czas.
Anna Wowra, reżyserka

Przypominamy o trwającym naborze na 8. DOC LAB POLAND. Do udziału w warsztatach mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować się na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND: DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min oraz DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Szczegółowe opisy warsztatów dla obu komponentów są dostępne na stronie internetowej www.doclab.pl.

Opłata za udział w całym programie wynosi 1800 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 80 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.

Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na http://doclab.pl/pl_PL/nabor/aktualny-nabor/ do 17 stycznia 2022, do godz. 23:59.

DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych siedmiu zakończonych edycji jest ponad 170 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już blisko 70 filmów zdobywających laury na całym świecie. Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego (Złoty Lajkonik na 61. KFF ), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Złoty Lajkonik na 58. KFF), „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka (Złoty Lajkonik na 57. KFF), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji). Fundacja jest również organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 30 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i IMPAKT – programu intensywnego rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców.

DOC LAB POLAND 2021 był organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Partnerami DOC LAB POLAND 2021 byli: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, HBO Europe, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Telewizja Polska S.A., kancelaria MKZ Partnerzy, Institute of Documentary Films, DOK Leipzig, Warszawski Festiwal Filmowy, Smakjam, MX35 oraz Lunapark. Patronami medialnymi 8. edycji Doc Lab Poland są: DAFilms, Magazyn FilmPro, Polish Docs, TVP Kultura, siłanauki.pl, Cinema.pl i Magazyn Filmowy SFP.

  «   Wstecz