Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego

EN

Jesteś tutaj: Aktualności » 2015

Aktualności z 2015 roku

Doc Lab Poland 2015

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego jest organizatorem największego polskiego programu dla dokumentalistów DOC LAB POLAND. W 2015 odbyła się pierwsza edycja programu. Partnerem strategicznym był Krakowski Festiwal Filmowy. Program był wspierany przez DOK Leipzig – najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych i organizowany pod patronatem European Documentary Network. Partnerami-współorganizatorami byli: HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia-Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Litewskie Centrum Filmowe i Kancelaria MKZ Partnerzy, partnerami byli: Film Commission Poland, Krakowski Klaster Filmowy i Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. Patronami medialnymi byli: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl, Film Pro, Film & TV kamera. Program dzielił się na dwa komponenty: START dla projektów dokumentalnych w trakcie rozwoju i pierwszych zdjęć (zakończony prezentacją DOCS TO START) oraz GO dla projektów w fazie montażu (zakończony prezentacją DOCS TO GO!).

Pierwsza sesja programu DOC LAB POLAND dla projektów na etapie rozwoju odbyła się w kwietniu 2015 r. w Warszawie w Mazowieckim Instytucie Kultury i trwała cztery dni. Konsultantami podczas niej byli czołowi polscy dokumentaliści: Maria Zmarz-Koczanowicz, Paweł Łoziński, Bartek Konopka i Wojciech Staroń, a gośćmi specjalnymi: Leena Pasanen – szefowa DOK Leipzig, szef PR festiwalu Nowe Horyzonty – Marcin Pieńkowski oraz Izabela Łopuch – szefowa produkcji HBO Polska. Sesja warszawska zorganizowana była na potrzeby projektów w trakcie rozwoju. Podczas warsztatów uczestnicy pracowali nad swoimi pomysłami, poznawali tajniki strategii festiwalowych oraz rynku filmowego, a także konsultowali się ze sobą – DOC LAB POLAND jest programem dla profesjonalistów filmowych, którzy mają już na swoim koncie zrealizowane produkcje, dzięki czemu program zyskał dodatkową wartość: grupy dyskusyjnej.

Prezentacje dla przedstawicieli branży filmowej odbyły się 4 i 5 czerwca w Krakowie w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w ramach 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Organizowane są dla instytucji i osób, które chcą współprodukować, wspierać lub prezentować polskie filmy dokumentalne. Prezentacja projektów filmowych w trakcie rozwoju lub pierwszych zdjęć DOCS TO START miała na celu pozyskanie partnerów, koproducentów i poszukiwanie funduszy. Prezentacja DOCS TO GO! pojawiła się na Krakowskim Festiwalu Filmowym już po raz czwarty. To wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej, w tym roku organizowana wspólnie z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego. DOCS TO GO! to prezentacja filmów dokumentalnych na etapie montażu, a jej celem było pozyskanie partnerów do dystrybucji, sprzedaż licencji i rozmowy z selekcjonerami festiwali. W sumie zaprezentowane zostały 23 projekty pełno lub średniometrażowych projektów dokumentalnych w różnych fazach realizacji. Konsultacje przed krakowskimi prezentacjami DOCS TO START poprowadzili: Leena Pasanen, szef European Documentary Network – Paul Pauwels oraz jedna z najbardziej znanych selekcjonerek festiwali – Rada Šešić. Szkolenie dla uczestników DOCS TO GO! przeprowadzili: Paul Pauwels oraz jedna z czołowych europejskich agentek sprzedaży – Irena Taskovski.

Każdego dnia, po prezentacjach, producenci i reżyserzy wszystkich prezentowanych projektów odbywali po 12 krótkich 15-minutowych intensywnych spotkań z zainteresowanymi ekspertami – w sumie po ok. 140 dziennie. W ramach warsztatów również odbywały się indywidualne spotkania – w sumie ponad 40. Dodatkowym elementem programu była sekcja PRODUCERS MEET PRODUCERS, w ramach której dodatkowo zaproszeni polscy producenci mogli poznać producentów z Europy i nawiązać nowe kontakty – odbyło się ok. 40 takich spotkań. W sumie w ramach krakowskiej sesji DOC LAB POLAND zorganizowano zatem ponad 350 spotkań dla producentów, agentów sprzedaży, dystrybutorów, przedstawicieli telewizji, funduszy filmowych oraz selekcjonerów festiwalowych.

Najważniejszymi rozmówcami byli: Wieland Speck (Berlinale), Leena Pasanen i Grit Lemke (DOK Leipzig), Rada Šešić i Jasper Hokken (IDFA), Emmanuel Chicon (Visions du Reel), Sandra Binazzi (Festival dei Popoli); agenci sprzedaży: Ina Rossow (Deckert Distribution), Patrizia Mancini (Wide House), Stephanie Fuchs (Autlook), Irena Taskovski i Alexandra Derevienko (Taskovski Films), Guy Knafo (10 francs), Kazz Basma (Sideways Films); producenci: Hanka Kastelicova (HBO Europe), Hans Robert Eisenhauer (Ventana Films) czy Ewa Borowski (Borowski & Segeler Filmproduction), a z polskiej strony: szef redakcji dokumentu TVP1 Andrzej Fidyk, szefowa redakcji dokumentu TVP2 Barbara Paciorkowska oraz przedstawiciele regionalnych funduszy filmowych etc.

Na uroczystej gali zamknięcia 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego najciekawsze projekty zostały wyróżnione nagrodami, ufundowanymi przez partnerów DOC LAB POLAND: HBO Europe, Krakowski Klaster Filmowy, festiwal DOK Leipzig oraz European Documentary Network. W ramach DOCS TO START przyznane zostały cztery nagrody:

  • HBO AWARD – nagroda finansowa w wysokości 10 000 zł dla projektu dokumentalnego „Boskie!”, reż. Barbara Białowąs, Katarzyna Trzaska, prod. Katarzyna Trzaska. Nagrodę wręczyła Hanka Kastelicova, producent HBO Europe odpowiedzialny za produkcje dokumentalne.
  • Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego – bon produkcyjny o wartości 10 000 zł (na wynajem sprzętu filmowego od firm klastrowych dla potrzeb realizacji nagrodzonego projektu) dla projektu dokumentalnego „Chcę ci powiedzieć wszystko”, reż. Zvika Gregory Portnoy, prod. Maria Krauss.
  • Nagroda DOK Leipzig – zaproszenie na 11. Międzynarodowe Spotkania Koprodukcyjne podczas festiwalu DOK Leipzig, pokrycie kosztów akredytacji i trzech noclegów dla projektu dokumentalnego „Wiatr”, reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki.
  • Nagroda European Documentary Network – udział w warsztatach organizowanych przez EDN dla projektu dokumentalnego „Pan Jan i jego 40 dziewczyn”, reż. i prod. Jacob Dammas.

W ramach DOCS TO GO! przyznana została:

  • Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego – bon postprodukcyjny o wartości 25 000 zł (na wynajem studiów postprodukcyjnych od firm klastrowych dla potrzeb realizacji nagrodzonego projektu) dla projektu dokumentalnego „21 x Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik, prod. Agnieszka Wasiak. Nagrodę wręczyła Aneta Zagórska, przedstawicielka Krakowskiego Klastra Filmowego.
  • Dodatkowo szefowa DOK Leipzig – Leena Pasanen oraz Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowa (Amsterdam, Sarajewo) postanowiły wyróżnić projekt DOCS TO START, który najbardziej rozwinął się podczas programu. Wyróżnienie w postaci rocznej opieki artystycznej Leeny Pasanen i Rady Šešić powędrowało do projektu dokumentalnego „Diagnoza”, reż. Ewa Podgórska, prod. Małgorzta Wabińska.

Ostatnia sesja programu DOC LAB POLAND – merytoryczne konsultacje projektów dokumentalnych w fazie rozwoju – odbyła się w połowie października w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie. Zajęcia poprowadzili: Maria Zmarz-Koczanowicz, Paweł Łoziński i producentka Anna Wydra.

 

Projekty zakwalifikowane na DOCS TO START:

Boskie!
reż. Barbara Białowąs i Katarzyna Trzaska, prod. Katarzyna Trzaska, Zygizaga

Portret trzech odważnych i utalentowanych młodych kobiet artystek, absolwentek akademii sztuk pięknych – wobec braku pieniędzy, skrajnych opinii o ich twórczości, poważnych chorób i braku zrozumienia wśród najbliższych, zawieszonych pomiędzy bajeczną fikcją swojej sztuki i dążeniem do nieskrępowanej wolności, a szarością i ograniczeniami codziennej egzystencji.

Chciałbym ci powiedzieć wszystko
reż. Zvika Portnoy, prod. Maria Krauss, Joanna Plesnar, Plesnar & Krauss Films

Troje recydywistów dąży do odpowiedzi na zasadnicze pytanie: Czy mogą się uważać za ojców, mimo że nie byli obecni przy swoich dzieciach, kiedy te dorastały?

Diagnoza
reż. Ewa Podgórska, prod. Małgorzata Wabińska, Entertain Studio

Do kurczącego się miasta w Polsce przybywa pierwszy na świecie psychoanalityk miast. Zaprasza na kozetkę mieszkańców. Będą mieli szansę wyrazić swoje najgłębsze tęsknoty i pragnienia.

Gdzie jesteś Tereso O.?
reż. Arkadiusz Bartosiak, prod. Paweł Biniek, Medion Art Studio

Jest to film o byłej gwieździe i producentce porno Teresie Orłowski. Nietypowej, wyjątkowej i silnej kobiecie, która na przekór ustrojowi i obyczajowości Polski lat 80., ale w zgodzie ze sobą, postanowiła w życiu coś osiągnąć.

Nowa krew
reż. Paweł Ziemilski, prod. Łukasz Długołęcki, NUR

Nowa Krew to historia miłosna z roku 1980, która sprawiła, że 400 osób z małego miasteczka na północy Polski wyemigrowało do Islandii.

Olimpia (wcześniej: Pan jan i jego 40 dziewczyn)
reż. Jacob Dammas, prod. Jacob Dammas, GRANIZA

Portret jedynej w Polsce – i unikatowej nawet na światowej scenie – żeńskiej orkiestry dętej, której 40 młodymi dziewczętami na surowym strychu zabytkowej szkoły w Szczecinie kieruje 75-letni osobliwy dyrygent pan Jan Skroś.

Takie małe miasteczko Batory
reż. Anna Dejczer, prod. Anna Dejczer, GRIFILM

300 osób. 70 zawodów. Jedna załoga. Statek-miasto. Statek-legenda. Czy załodze legendarnego polskiego transatlantyku „TSS Stefan Batory” uda się spotkać w ostatnim wspólnym rejsie po latach!? Czy odtworzą dawne, znane im role?

Wiatr
reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki, Telemark

Wiatr halny to najbardziej nieprzewidywalny, choć zarazem najbardziej powtarzalny element życia na Podhalu. Jego nadejście zapowiada nerwowość, wzrost zachorowań na serce i agresja ludzi. Co kilka miesięcy wiatr przypomina człowiekowi o jego miejscu wobec sił natury. „Wiatr” to dokumentalna opowieść o zmianie i spotkaniu z potęgą natury. Z poruszanego wiatrem wielogłosu wyłaniają się portrety ludzi gór, szczególnych miejsc i bardzo różnych pomysłów na życie.

Szybszy niż Bill
reż. Paulina Gawęcka, prod. Tomasz Gaj, Workshop

Komputery zmieniły nasze życie. A to jest opowieść o człowieku, który zmienił życie komputerów. Nie miał na imię Bill ani Steve, miał na imię Jacek. Na przełomie lat 60. i 70. w Polsce inżynier Jacek Karpiński skonstruował jeden z pierwszych komputerów osobistych na świecie, wyprzedzając ówczesne czasy o 10 lat.

Gościnnie w Krakowie pokazane zostały także dwa projekty z Litwy:

People, Animals and Things
reż. Aistė Žegulytė, prod. Giedrė Burokaitė, Meno avilys

Film o rywalizacji trzech mistrzów wypychania zwierząt, którzy kiedyś byli współpracownikami i przyjaciółmi, a teraz stają naprzeciwko siebie podczas europejskich zawodów w tej dziedzinie.

El Padre Medico
reż. Vytautas Puidokas, prod. Paulius Juoceris, Ironcat

Opowieść o litewskim misjonarzu w amazońskiej dżungli – niezwykłym człowieku, uwielbianym przez lokalną społeczność, który ukrywał mroczne sekrety przeszłości.

 

Projekty zakwalifikowane na DOCS TO GO!:

White Cube
reż. Wojciech Pustoła, prod. Marta Golba, Endorfina Studio

Od wieków na pograniczu Ligurii i Toskanii życie kręci się wokół „białego złota” – marmuru. Carrara to mekka rzeźbiarzy, sanktuarium tradycyjnego rzemiosła artystycznego, w którym kamień traktuje się z niemal religijnym szacunkiem, a kunszt jego obróbki podnoszony jest do rangi sztuki. Tak było do momentu kiedy na carraryjską scenę wdarł się przebojem… robot. Antropomorfo, bo tak go nazwano, jest maszyną, która idealnie odwzorowuje w marmurze dowolną, wygenerowaną w komputerze formę. Film „White Cube” ukazuje grupę ludzi zanurzonych po szyję w pogłębiającym się z roku na rok konflikcie między konserwatywnym, a progresywnym nurtem w sztuce współczesnej.

21 x Nowy Jork
reż. Piotr Stasik, prod. Agnieszka Wasiak, Lava Films

21 x Nowy Jork to dyskusja o kondycji współczesnego człowieka żyjącego w zachodnim społeczeństwie w XXI wieku, przeprowadzona głosami 21 bohaterów spotkanych w nowojorskim metrze.

Bezgłośnie. Statyści pustyni
reż. Maciej Mądracki, Michał Mądracki, Gilles Lepore, prod. Anna Wydra, Otter Films

U bram pustyni, na południu Maroka leży miasteczko o nazwie Ouarzazate. Zostało założone przez legiony francuskie na początku lat 20-tych ubiegłego stulecia jako najodleglejsza baza militarna dla kolonialnych zdobyczy na Wschodzie, w regionie Północnej Afryki. Jednym z narzędzi, wykorzystywanych podczas tej “misji cywilizacyjnej” był nowoczesny wynalazek – kamera. Ouarzazate i jego związek z kinem posłużył za punkt wyjścia, z którego rozwinęła się kinematografia. Od 2010 roku rozpoczęliśmy zbieranie śladów tego co jest fikcją a co rzeczywistością w Ouarzazate, miasta dorastającego do nowoczesności, wśród ekonomicznego wpływu produkcji filmowych.  Historia ewoluowała I zaczęła zwracać się ku otoczeniu i historiom ludzi mieszkających w tym niezwykłym miejscu, pracujących przy realizacji filmów i poświęcających swoje życia iluzji kina.

Koniec świata w dolinie łez
reż. Jarosław Wszędybył, prod. Przemysław Miękinia, Before My Eyes

Będzie to opowieść o Tichilesti, ostatniej wiosce trędowatych w Europie. Film stawiający pytania o to, na ile my wszyscy w dzisiejszym świecie jesteśmy otwarci i tolerancyjni. Na ile wyzbyci uprzedzeń, przesądów i ksenofobicznych lęków? Na ile potrafimy się ponad nie wznieść? Na ile prawdziwe jest nasze człowieczeństwo?

Kiedy wrócisz
reż. Anna Zamęcka, prod. Anna Wydra, Otter Films

Ola nie miała ośmiu lat, kiedy mama wyprowadziła się z domu. Pewnego dnia po prostu jej nie było. Nie wróciła następnego dnia, ani przez kolejne. Ola nie pamięta dnia, od którego przestała już czekać, za to dobrze pamięta ten, w którym zrozumiała, że teraz ona musi zająć się domem, autystycznym bratem i tatą alkoholikiem. W szkole zaczęła właśnie przerabiać litery, w domu trzeba było nastawiać budzik, żeby tata nie spoźniał się do pracy, trzeba było zająć się bratem. Ola za wszelką cenę chciała, by był on „normalnym chłopcem”, uczyła brata grać w piłkę, bić się i przeklinać. Tylko że Nikodem nie chciał być chłopcem. Wierzył, że jest szympansem i że pewnego dnia wyrośnie mu sierść i mocne pazury.

Hipnotyzer
reż. Przemysław Kamiński, prod. Maciej Kubicki, Telemark

Hipnotyzer to film dokumentalny, którego głównym bohaterem jest Jurij – ukraiński emigrant obdarzony niezwykłym darem wprowadzania ludzi w stan hipnozy. Ponadprzeciętny talent Jurija nie powoduje wcale, że łatwiej mu podejmować codzienne życiowe decyzje i rozwiązywać problemy, z którymi boryka się każdy z nas.

Trofeum
reż. Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło, prod. Kuba Kosma, TAK Film

Bohaterem filmu TROFEUM jest mentalny spadkobierca kolonizatorów – współczesny Turysta, który wyjeżdża, by zwiedzić świat. Celem wycieczek są dalekie kraje. To szczególny film drogi — gdyby wyrysować jej trasę na rzeczywistej mapie – powstałaby plątanina ścieżek. Bohater szuka czegoś autentycznego, chce przeżyć przygodę.

Na dnie morza
reż. Marcin Sauter, prod. Barbara Ławska, SF Kronika

Aralsk jest miejscem żyjącym legendą morza. Morze dominuje w rozmowach, jest obecne we wspomnieniach i w snach mieszkańców. Starsi wspominają morze, rozmawiają o nim między sobą, młodsi powtarzają legendy o pięknym morzu, którymi są karmieni od dzieciństwa, mówią o nim jak o symbolu starszych lepszych czasów. Powstanie uniwersalny film, opowiadający o pamięci, sile wspomnień odchodzącego „lepszego” świata, ale też solidnie dokumentujący tą największą światową klęskę ekologiczną.

Wiosna smoków
reż. Jarosław Wszędybył, prod. Magdalena Bryk, Moth Films

Piłka nożna to więcej niż sport. To religia. We wszystkich krajach na wszystkich kontynentach grają w nią miliony osób. Grają w nią także Czerwone Smoki Brwinów. Wyniki osiągają wprawdzie bardzo mierne, ale nie przeszkadza im to mieć nadziei, że kiedyś los się odmieni. „WIOSNA SMOKÓW” będzie opowieścią właśnie o tym zespole oraz o jego trenerze Pawle, człowieku, który wyznaczył sobie cel – podnieść Smoki z kolan. Opowieścią bazującą na obserwacji wydarzeń z życia zespołu w rundzie wiosennej. Historią pełną emocji i zwrotów akcji, bo piłka nożna, tak jak życie – czasami potrafi być przewidywalna do bólu, ale czasami kompletnie zaskakująca.

Nauka chodzenia
reż. Marcin Kopeć, prod. Dawid Janicki, Joanna Szymańska, Shipsboy

Główny bohater filmu to postać wielowymiarowa – gangster, który stara się być dobrym człowiekiem. W jego przypadku nie jest to jednak łatwe. Całe dotychczasowe życie sprawiał cierpienie innym i wzbudzał w ludziach strach. Piotr – czterdziestopięcioletni były członek warszawskiej mafii po wyjściu z więzienia próbuje ułożyć sobie życie od nowa. Jak twierdzi, pragnie odpokutować za grzechy przeszłości, podejmując pierwszą legalną pracę – w hospicjum. Widz obserwuje bohatera, który stawia pierwsze kroki w normalnym społeczeństwie, przełamuje swoje wewnętrzne i zewnętrzne blokady, walczy ze słabością. Pod koniec filmu pozostajemy z pytaniami: czy Piotr dostosuje się do swojego nowego życia opartego na innych wartościach niż te dotychczas wyznawane, czy jego przemiana będzie trwała?

Jarocin. Pod prąd
reż. Marek Gajczak, Leszek Gnoiński, prod. Aneta Zagórska, Witold Bereś, Stowarzyszenie Film Kraków

Jarocin – niewielkie miasteczko w Wielkopolsce staje się symbolem niezależności, buntu i wolności w zniewolonym systemie. A dokonuje tego muzyka rockowa. Film o Jarocinie będzie filmem o wolności. Nie tylko tej rozumianej jako wolność jednostki w totalitarnym świecie, ale również o wolności artystycznej, wolności tworzenia i wyrażania siebie, wolności w każdym wymiarze.

Ziemia bezdomnych
reż. Marcin Janos Krawczyk, prod. Marcin Krawczyk, Janos Film Production

Kilka lat temu Ojciec Bogusław wymyślił ideę budowy pełnomorskiego jachtu przez bezdomnych, by opłynęli nim świat dookoła jako rodzaj terapii wyjścia z bezdomności czy też przełamanie stereotypu myślenia o tych ludziach. Po śmierci O. Bogusława budowa trwa. Czy uda się dokończyć rozpoczęte dzieło, co daje siłę i motywację do kontynuowania wzniosłej idei? Czy Kapitan z Dyrektorką pensjonatu dla bezdomnych o rozbieżnych poglądach odnośnie do „wyjścia z bezdomności” dojdą do porozumienia, by doprowadzić do zakończenia misji?

* * *

Więcej o DOC LAB POLAND na www.doclab.pl.

  «   Wstecz