DOC LAB START:
3 CUDA
reżyseria: Bartłomiej Żmuda, produkcja: Marta Pielasz, Paweł Jóźwiak Rodan; Projekcja Identyfikacja
Andrzej Rodan, najsłynniejszy polski ateista, postanawia udowodnić, że cuda nie istnieją. W podróży towarzyszy mu syn, który niedawno przeżył nawrócenie.
CÓRY WĘGLA
reżyseria: Aneta Nowicka, produkcja: Aneta Nowicka
Film opowiada o rytuałach dnia codziennego Anny i innych pracownic w kopalniach, które porzuciły swoją kobiecość, by podołać ciężkiej, fizycznej pracy.
DAN
reżyseria: Jan Szewczyk, Katarzyna Hertz, produkcja: Jan Szewczyk
Dan, osiemnastoletni chłopak ze spektrum autyzmu, który od urodzenia żyje w sercu Białowieskiej Puszczy – ostatniego naturalnego lasu w Europie, uczy się opowiadać o swoim niezwykłym związku z naturą, poprzez język filmowego obrazu.
ID. TWARZE AGATY
reżyseria: Małgorzata Kozera, produkcja: Małgorzata Kozera; DocIT
Dla młodej dziewczyny śmiertelna choroba okazuje się wyzwoleniem i szansą na spełnienie marzeń. Film o walce, przetrwaniu i sztuce.
LEKCJA Z DEMOKRACJI
reżyseria: Michał Helwak, produkcja: Paweł Pluciński; Fundacja Przasnyska
Progresywna demokratka z polskimi korzeniami szuka wśród muzułmanów dominujących w niegdyś polskiej społeczności miasteczka w USA człowieka, którego namaści na swego następcę na fotelu burmistrza.
MARZENIA PAWŁA
reżyseria: Rafał Łysak, produkcja: Wonder Woman Production Natalia Bednarska
Paweł, nietypowy muzyk uliczny, szuka reinkarnacji swojej matki. Jakie są jego prawdziwe motywacje? Czy chce jej coś jeszcze powiedzieć, udowodnić czy upewnić się, że nie stracił jej na zawsze?
MIĘCHO
reżyseria: Marcin Koszałka, produkcja: Marta Szarzyńska; Szarobiuro
Świat dowiedział się o raku Anety Żukowskiej, gdy przedstawiające ją zdjęcie zdobyło nagrodę Grand Press Photo 2016 w kategorii Portret Sesyjny. Jest na nim półnaga i z papierosem. Potem ona – dziennikarka z zawodu – udzieliła dwóch wywiadów dla „Tygodnika Powszechnego” i „Newsweeka”. W pierwszym mówi wprost: Mam raka, nieuleczalnego, rzadkiego, bardzo zaawansowanego. Umieram.
MÓWILI O NIM „PTASZEK”
reżyseria: Aneta Ptak, produkcja: Małgorzata Staroń; STARON-FILM
Po nagłej śmierci Krzysztofa Ptaka, operatora filmowego, Jego córka szuka śladów Ojca w rozmowach z rodziną i filmowcami, z którymi przyjaźnił się przez lata.
SEKRET
reżyseria i produkcja: Tomek Wysokiński
W Afryce Południowej co godzinę znika dziecko. „Sekret” to historia Jerrego – rebelianta i bohatera walki z apartheidem, który wyrusza w samotną podróż, w poszukiwaniu małej dziewczynki skradzionej ze slumsów Kliptown w Soweto.
SKANDAL
reżyseria: Bartosz Paduch, produkcja: Maciek Ostatek, Kacper Jaroszyński; Fundacja Promocji Kultury W To Mi Graj
W 1998 roku kumple z podwórka nagrali płytę. Płyta stała się kultowa, a oni zostali ikonami polskiego rapu. Dziś działają samodzielnie. Czy ponownie uda im się zjednoczyć, aby zagrać koncert z okazji XX-lecia nagrania albumu?
UNtitled
reżyseria: Marta Kasztelan, produkcja: Marta Kasztelan; TURREN
Młodzi Kambodżanie pragną odnaleźć swoich biologicznych ojców. W trakcie poszukiwań odkrywają haniebną tajemnicę jednej z największych misji pokojowych w historii ONZ. Czy odnajdą nieobecnych rodziców i poczucie wewnętrznego spokoju?
ŻYDZI Z WYBORU
reżyseria: Tomer Slutzky, Justyna Gawełko, produkcja: Justyna Gawełko, Shlomo Slutzky; Slutzky Productions
Film opowiada o społeczności w czeskim Krnovie, która od ośmiu lat bezskutecznie usiłuje przejść na judaizm. Ta długa wędrówka niespodziewanie kończy się konwersją, nazywaną przez religijne
autorytety „czarnym Sądem Rabinackim”, co zagraża przyszłości grupy.
DOC LAB GO:
AMBULANS POLSKA – SYRIA
reżyseria: Aleksander Zalewski, produkcja: Aksamit
Urodzona w Polsce w polsko-syryjskiej rodzinie Aida, która przechodzi młodzieńczy bunt, w obliczu wojny domowej w Syrii, jedzie tam wraz z ojcem aby dostarczyć pomoc humanitarną. Czy wspólna podróż pomoże Aidzie zrozumieć kim jest?
DOBRA ZMIANA
reżyseria: Konrad Szołajski, produkcja: Małgorzata Prociak; ZK Studio
Dwie kobiety z dwóch stron ideologicznego podziału. I jedno pytanie: czy ich ojczyzna, Polska, pozostanie demokratyczna, czy też przekształci się w populistyczną dyktaturę?
GLOBUS
reżyserii: Clara Kleininger, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio
W wyniku tragicznego wypadku trójka treserów zwierząt z rumuńskiego cyrku traci pracę. Podejmują
walkę o przetrwanie w nowym świecie. Już nic nie będzie tak jak kiedyś…
IMPERIUM
reżyseria: Karol Starnawski, produkcja: Dariusz Sidor; Studio Filmowe „Kadr”
„Imperium” to filmowy tryptyk składający się z losów trzech wybranych bohaterów – Arcaha, Timura i Aleksieja. Każdy z nich mieszka w innym kraju dawnego ZSRR: Armenii (Górnym Karabachu), Gruzji, a także Ukrainie. Co zatem ich łączy? Wojna. Emigracja. Rosja. Podróż przez magiczne i tajemnicze dzikie
tereny dawnego ZSRR. Naszymi przewodnikami po tych terenach są ludzie, których los już od pokoleń zależy od „imperialnych kaprysów”.
JAZDA OBOWIĄZKOWA
reżyseria: Ewa Kochańska, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio
Historia ukraińskiej rodziny Polniuków, którzy przyjeżdżają do Polski w poszukiwaniu lepszych perspektyw na przyszłość dla swoich dzieci. Poświęcają wszystko, aby umożliwić im dobry start w życie i dać szansę na zrobienie kariery. Gdzie sięgają granice takiego poświęcenia…?
LEKCJA MIŁOŚCI
reżyseria: Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja, produkcja: Anna Stylińska; Fundacja Widok
Drogi mężu, poświęciłam Ci 40 lat życia, urodziłam i wychowałam szóstkę dzieci, Ciebie nigdy nie było. Teraz mówię: koniec, ta cząstka życia jest moja. Teraz ja bawię się, tańczę śpiewam i robię co chcę, a Ty się nie wtrącaj.
MISJA
reżyseria: Monika Krupa, produkcja: Dorota Mandziara; Trzyfilm Paweł Kwiatkowski
Polski egiptolog od 30 lat nieustannie szuka grobowca królewskiego w Egipcie. Mimo wielu porażek i trudności doszedł do ostatniego już miejsca gdzie może być pochowany faraon. Jeśli uda mi się go znaleźć, będzie to największe wydarzenie współczesnej archeologii.
SEKRETARZ
reżyseria: Joanna Janikowska, produkcja: Anna Gawlita, Karolina Błażejczak; KIJORA Film
Simone ma 29 lat. Wierzy, że komunizm może naprawić Włochy i resztę świata. Czy to prawda?
Retrospektywa ”Władysław Ślesicki — in memoriam„ na 58. KFF
Władysław Ślesicki to reżyser nie tylko „W pustyni i w puszczy” i „Lata leśnych ludzi”. Ceniony jest przede wszystkim za swoją pracę dokumentalisty. W dziesiątą rocznicę śmierci artysty 58. Krakowski Festiwal Filmowy pokazał retrospektywę jego filmów „Władysław Ślesicki – in memoriam”.
Wśród najwybitniejszych dokumentów jednego z twórców „czarnej serii” polskiego dokumentu i piewcy prowincji, nazywanego poetą ekranu wśróc 11 filmow znalazły nagradzane w Krakowie „Płyną tratwy” (Złoty Smok 1962), „Zanim opadną liście…” (Srebrny Lajkonik 1964) i „Rodzinę człowieczą” (Złoty Lajkonik 1966).
Na poczatku grudnia 2018 roku Fundacja planuje także zorganizowanie pokazów filmów Władysława Ślesickiego w Warszawie.
DOC LAB POLAND Z NAGRODĄ EDN!
Podczas tegorocznego Festiwalu Filmu Dokumentalnego w Salonikach, 6 marca, program rozwoju i wsparcia filmów dokumentalnych DOC LAB POLAND oraz jego twórcy Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka zostali uhonorowani nagrodą EDN – European Documentary Network za szczególny wkład w rozwój europejskiej kultury i kinematografii. Po raz pierwszy nagrodą tą zostali wyróżnieni Polacy i polska inicjatywa.
European Documentary Network to założona w 1996 roku światowa organizacja zrzeszająca profesjonalistów filmowych i instytucje z branży dokumentalnej: filmowców, producentów, firmy produkcyjne, dystrybutorów, instytuty i stowarzyszenia filmowe, uczelnie, festiwale, nadawców, telewizje i agencje filmowe. Liczy ponad 1000 członków z ponad 60 państw. Organizuje konsultacje, seminaria, pitchingi i konferencje, co roku wydaje też „EDN Coproduction Guide” – kompendium wiedzy na temat produkcji dokumentalnej. Jest jedną z najważniejszych światowych instytucji działających na rzecz filmu dokumentalnego. Nagroda EDN przyznawana jest od 2005 roku.
– Dziękując za tę nagrodę, dedykuję ją wszystkim filmowcom, którzy zgłosili do nas projekty. Dostajemy to wyróżnienie także dzięki ich ciężkiej pracy podczas sesji warsztatowych oraz pitchingów. Muszę także podkreślić, że DOC LAB POLAND może być organizowany w tak dużej skali dzięki współpracy z naszym głównym partnerem, Krakowskim Festiwalem Filmowym – powiedział Adam Ślesicki, odbierając nagrodę EDN podczas festiwalu Docs in Thessaloniki.