Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego

EN

Jesteś tutaj: Aktualności » 2016

Aktualności z 2016 roku

Doc Lab Poland 2016

W 2016 roku odbyła się druga edycja największego w Polsce programu konsultacyjno-pitchingowego dla dokumentalistów DOC LAB POLAND. Głównym organizatorem programu była Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a Krakowski Festiwal Filmowy – partnerem strategicznym. Program był wspierany przez DOK Leipzig – najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych i organizowany pod patronatem European Documentary Network. Partnerami-współorganizatorami byli: Instytut Adama Mickiewicza, Polski Instytut Sztuki Filmowej, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia-Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krakowski Klaster Filmowy, Krakowski Park Technologiczny i Kancelaria MKZ Partnerzy, a partnerami: Film Commission Poland, Krakowski Klaster Filmowy, Institute of Documentary Film i Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. Patronami medialnymi byli: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl, Tygodnik Powszechny, TVP Kultura, Polish Docs, Warszawski Serwis Kulturalny, Film Pro, Film & TV Kamera.

W 2016 w programie wzięły udział w sumie 23 projekty dokumentalne w fazie developmentu lub montażu, reprezentowane przez zespoły składające się z reżysera i producenta. II edycja programu DOC LAB POLAND zakładała zrealizowanie go w oparciu o 2 komponenty: DOC LAB START dla projektów w fazie developmentu (zakończony prezentacją DOCS TO START) oraz DOC LAB GO dla projektów w fazie montażu (zakończony prezentacją DOCS TO GO!). Oba komponenty składały się z sesji konsultacyjnych w Warszawie, podczas których uczestnicy i sesji w Krakowie, zakończonych pitchingami. Dodatkowym bardzo ważnym elementem programu był DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET dla kolejnych 40 uczestników – firm produkcyjnych. Dzięki uczestnictwu w wydarzeniach DOC LAB POLAND i ok. 450 indywidualnym spotkaniom z przedstawicielami firm produkcyjnych i dystrybucyjnych, telewizji, festiwali, funduszy filmowych i agentów sprzedaży udało się doprowadzić do nawiązania współpracy przy wielu produkcjach.

I sesja DOC LAB START odbyła się w dniach 4-8 kwietnia w Mazowieckim Instytucie Kultury przy ul. Elektoralnej w Warszawie. Konsultantami podczas warsztatów byli uznani reżyserzy filmów dokumentalnych: Paweł Łoziński, Maria Zmarz-Koczanowicz, Bartek Konopka i Lidia Duda (prezentacje i omówienia projektów w grupach). Oprócz pracy nad projektami uczestnicy wzięli udział w seminarium Marcina Pieńkowskiego, szefa działu kinowego Kino Świat oraz Agnieszki Niburskiej, szefowej PR HBO Europe i zastępcą dyrektora marketingu HBO Polska, poświęconego promocji filmów, Paula Pauwelsa, dyrektora European Documentary Network, poświęconemu rynkowi filmów dokumentalnych w Europie, w warsztatach dotyczących produkcji i budżetowania filmów prowadzonych przez Anne Wydrę, a także w warsztacie prowadzonym przez Izabelę łopuch, szefową produkcji HBO Polska i Hankę Kastelicovą, szefową produkcji HBO Europe.

Celem pięciodniowego warsztatu był merytoryczny rozwój projektów w gronie doświadczonych konsultantów, a także możliwość skonfrontowania swoich pomysłów z realiami rynkowymi i przygotowanie strategii prezentacji projektu (omawiany były także trailery filmów). Podczas warsztatów uczestnicy pracowali nad swoimi pomysłami, a także konsultowali się wzajemnie ze sobą – DOC LAB POLAND jest programem dla profesjonalistów filmowych, którzy mają już na swoim koncie zrealizowane produkcje, dzięki czemu program zyskał dodatkową wartość: grupy dyskusyjnej. Dodatkowo uczestnicy wzięli udział w warsztacie poświęconym wystąpieniom publicznym i pokonywaniu stresu, prowadzonym przez liderki Szkoły Impro, zorganizowanym 15 kwietnia.

I sesja DOC LAB GO odbyła się w dniach 11-15 kwietnia w Mazowieckim Instytucie Kultury przy ul. Elektoralnej w Warszawie. Konsultantami podczas warsztatów byli uznani reżyserzy filmów dokumentalnych: Paweł Łoziński i Bartek Konopka oraz montażyści: Jarosław Kamiński i Dorota Wardęszkiewicz oraz Lidia Duda (prezentacje i omówienia projektów w grupach). Oprócz pracy nad projektami uczestnicy wzięli udział w seminarium Leeny Pasanen, dyrektor DOK Leipzig, poświęconym rynkowi filmów dokumentalnych w Europie, seminarium Marcina Pieńkowskiego, szefa działu kinowego Kino Świat oraz Agnieszki Niburskiej, szefowej PR HBO Europe i zastępcą dyrektora marketingu HBO Polska, poświęconego promocji filmów, masterclassie Barbary Orlicz i Katarzyny Wilk (Krakowski Festiwal Filmowy) poświęconym strategii festiwalowej oraz masterclassie Aleksandry Derewienko (Taskovski Films) poświęconym współpracy z agentami sprzedaży.

Celem tego warsztatu było omówienie wstępnych wersji montażowych projektów, skonfrontowanie się z opiniami konsultantów oraz pozostałych uczestników. Uczestnicy poznawali tajniki strategii festiwalowych oraz rynku dystrybucyjnego i, szerzej, światowego rynku dokumentalnego i jego zasad. Pracowali też nad wstępnymi wersjami prezentacji swoich projektów. Uczestnicy wzięli też udział w warsztacie poświęconym wystąpieniom publicznym i pokonywaniu stresu, prowadzonym przez liderki Szkoły Impro, wspólnie z uczestnikami komponentu START.

II warsztat DOC LAB START odbył się w Krakowie w dniach 30 maja – 1 czerwca 2016 roku. Tutorami podczas sesji krakowskiej byli Leena Pasanen, Mikael Opstrup, dyrektor programowy European Documentary Network oraz Rada Šešić, selekcjonerka wielu międzynarodowych festiwali (IDFA, Sarajevo FF). Gościem specjalnym był Henry Xavier Rashid z Film Republic.

Trzydniowe warsztaty w formie pracy grupowej oraz spotkań indywidualnych z konsultantami miały na celu przygotowanie się do pitchingu poprzez opracowanie odpowiedniego sposobu komunikowania swoich pomysłów oraz ustalenie celów, jakie chce się osiągnąć poprzez pitching oraz spotkania indywidualne z gośćmi. Warsztat zakończył się próbą generalną pitchingu, rejestrowaną przez kamerę (uczestnicy dostali materiały do wglądu i dalszej pracy nad udoskonaleniem prezentacji).

II warsztat DOC LAB GO odbył się w Krakowie w dniach 31 maja – 2 czerwca 2016 roku. Tutorami podczas sesji krakowskiej byli Elizabeth Radshaw, szefowa Industry festiwalu Hot Docs oraz Peter Jaeger, agent sprzedaży (Autlook Films). Gościem specjalnym był Henry Xavier Rashid z Film Republic.

Trzydniowe warsztaty w formie pracy grupowej oraz spotkań indywidualnych z konsultantami miały na celu przygotowanie się do pitchingu poprzez opracowanie odpowiedniego sposobu komunikowania swoich pomysłów oraz ustalenie celów, jakie chce się osiągnąć poprzez pitching oraz spotkania indywidualne z gośćmi. Warsztat zakończył się próbą generalną pitchingu, rejestrowaną przez kamerę (uczestnicy dostali materiały do wglądu i dalszej pracy nad udoskonaleniem prezentacji).

Prezentacje dla przedstawicieli branży filmowej odbyły się 2 i 3 czerwca w Krakowie w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Prezentacja projektów filmowych w trakcie rozwoju lub pierwszych zdjęć DOCS TO START miała na celu pozyskanie partnerów, koproducentów i poszukiwanie funduszy. Prezentacja DOCS TO GO! pojawiła się na Krakowskim Festiwalu Filmowym już po raz piąty. To wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej, od zeszłego roku organizowana wspólnie z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego. DOCS TO GO! to prezentacja filmów dokumentalnych na etapie montażu, a jej celem było pozyskanie partnerów do dystrybucji, sprzedaż licencji i rozmowy z selekcjonerami festiwali. W sumie zaprezentowane zostało 18 projektów pełno lub średniometrażowych projektów dokumentalnych, w różnych fazach realizacji. Wszystkie projekty zostały opisane w specjalnie przygotowanym katalogu DOC LAB POLAND (opis projektu, opis producenta, założenia produkcyjne). Każdego dnia po prezentacjach producenci i reżyserzy wszystkich prezentowanych projektów odbywali po 12 krótkich 15-minutowych intensywnych spotkań z zainteresowanymi ekspertami – w sumie po ok. 140 dziennie. W ramach warsztatów również odbywały się indywidualne spotkania – w sumie ponad 40.

Dodatkowym elementem wydarzeń podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego był DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET, w ramach którego dodatkowo zaproszeni polscy producenci (którzy nie brali udziału w szkoleniach i prezentacjach) mogli poznać producentów z Europy i nawiązać nowe kontakty. Opisy wszystkich firm uczestniczących w markecie zostały zamieszczone w katalogu DOC LAB POLAND wraz z opisami projektów dokumentalnych, prezentowanymi na markecie. W sumie w markecie wzięło udział 40 firm, w tym 15 z zagranicy. W spotkaniach z producentami wzięli też udział przedstawiciele podmiotów finansujących produkcje filmową – telewizji i funduszy filmowych. W ramach marketu odbyło się ok. 140 indywidualnych spotkań.

W sumie, w ramach krakowskiej sesji DOC LAB POLAND 2016 zorganizowano około 450 indywidualnych spotkań dla producentów, agentów sprzedaży, dystrybutorów, przedstawicieli telewizji, funduszy filmowych oraz selekcjonerów festiwalowych.

W indywidualnych spotkaniach z uczestnikami projektów wzięli udział:

  • redaktorzy zamawiający i programerzy telewizji: HBO EUROPE – H. Kastelicova; MDR – Heribert Schneiders; YLE – Jenny Westergard; SVT – Lars Safstrom; TVP2 – B. Paciorkowska; TVP1 – A. Ferens; TVP KULTURA – K. Malinowska;
  • przedstawiciele festiwali i warsztatów: IDFA – Martijn te Pas; DOK LEIPZIG – L. Pasanen, G. Lemke; CPH:DOX/CPH:LAB – Mille Heynes; IDFA, SARAJEVO FF – Rada Sesic; SUNDANCE FF – Hussain Currimbhoy; CANNES DIR. FORTNIGHT – L. Reymond, VISIONS DU REEL, VENICE CRITICS’ WEEK – G. Nazzaro; FESTIVAL DEI POPOLI – L. Dell’Angello; One World IHRDFF – H. Kulhankova; ZAGREB DOX – Ivan Tofing; TEMPO DOC. FEST. – M. Lindgren; IDF EAST DOC PLATFORM – M. Ryndová; WARSZAWSKI FF – S. Laudyn; VISION DU REEL – F. Pfingsttag; THESSALONIKI FF – Y. Sarri;
  • agenci sprzedaży: FILM REPUBLIC – Xavier-Henri Rashid; SIDEWAY FILMS – Kazz Basma; DECKERT DISTRIBUTION – Ina Rossow; RISE AND SHINE – Anja Dziersk; DOGWOOF – Luke Brawley; TASKOVSKI FILMS – M. Cajkova, A. Derevienko; VISIBLE FILM – T. Detaille; JAVA FILMS – Donatien Pierda; SYNDICADO – A. Govedarica;
  • producenci zagraniczni: KUNDSCHAFTER – Michał Honnens; ELEMAG PIC – T. Georgieva; ARTLINE FILMS – K. Panova; BEAUVOIR FILMS – A. Schmid; BRAIDMADE FILMS – Monika Braid; BULLITT FILMS – Rikke Tambo Andersen; INSELFILM – Gregor Streiber; IGRA FILMS – Vladimir Golovnev;  LPMA – Merja Ritola; MARX FILMS – Maria Gavrilova, MIRAPIX – Gitta Gsell; MOMENTO FILMS – David Herdies; PINK – Viktoria Hozzova; BROOS FILM – Sara Broos; TUFFI FILMS – Venla Helstedt, Elli Toveiniemi.

Na uroczystej gali zamknięcia 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego najciekawsze projekty zostały wyróżnione nagrodami, ufundowanymi przez partnerów DOC LAB POLAND: HBO Europe, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krakowski Klaster Filmowy, Krakowski Park Technologiczny, festiwal DOK Leipzig, Institute of Documentary Film oraz European Documentary Network.

Dwie nagrody i dwa wyróżnienia przyznane zostały projektom uczestniczącym w prezentacji DOCS TO START, przeznaczonej dla filmów dokumentalnych w fazie rozwoju:

  • Nagrodę HBO w wysokości 10 000 zł otrzymał projekt filmu „Bojleska”, reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski (BOFFO).
  • Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego w postaci bonu na usługi produkcyjne i postprodukcyjne o wartości 25 000 zł, powędrowała do „Studium chaosu”, reż. Tomasz Śliwiński, Magdalena Hueckel, prod. Marika Kuźmicz (ARTON FOUNDATION).
  • Wyróżnieniem DOK Leipzig wraz z zaproszeniem na market została uhonorowana „Wolta”, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak (LAVA FILMS).
  • Wyróżnienie European Documentary Network wraz zaproszeniem na warsztaty Lisbon Doc otrzymuje „Misja”, reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara (TRZY FILM).

Do projektów uczestniczących DOCS TO GO! – prezentacji dla filmów dokumentalnych w fazie zaawansowanego montażu – trafiły dwie nagrody i jedno wyróżnienie:

  • Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 10 000 zł dostała „Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak, prod. Jacek Bławut, Victoria Ogneva (JACEK BŁAWUT FILM PRODUCTION).
  • Nagrodę Krakowskiego Parku Technologicznego – bon na usługi postprodukcyjne o wartości 25 000 zł otrzymał „Najbrzydszy samochód świata”, reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak (ANAGRAM).
  • Wyróżnienie East Doc Platform wraz zaproszeniem na Project Market – trafiło do projektu „Wieś pływających krów”, reż. i prod. Katarzyna Trzaska (ZYGIZAGA).

 

Projekty zakwalifikowane na DOC LAB START 2016:

BIEG
reż. Kacper Lisowski, prod. Krzysztof Szpetmański, Iron Films

„Bieg” to film o sile – nałogu zniewalającego człowieka, charakteru pozwalającego pokonać nałóg i o sile marzenia pozwalającej zostać mistrzem świata. Jerzy Górski ma kolejne marzenie – chce zrobić w życiu ostatni triathlon, musi tylko znaleźć sposób by puls nie przekroczył 120.

BLIZNY
reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Agnieszka Zwiefka, Chilli Productions

Projekt utajniony ze względów bezpieczeństwa bohaterów.

BOYLESKA
reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski, Boffo

Trzech starszych, Polskich Drag Queen przygotowuje najważniejszy performance swojego życia. Zunek to najbardziej znana polska Drag Queen. Kiedyś handlował skarpetkami na stadionie dziesięciolecia, dziś przebiera się za przerysowany symbol kobiecości. Sylwester Biraga jest dyrektorem Teatru Druga Strefa, został odznaczony brązowym orderem Gloria Artis. Jego sceniczne alter-ego to Master Bee – zawadiacki nagus z brokatową brodą. Madamme Lula to pierwsza polska Drag. Naprawdę ma na imię Andrzej i jest przystojnym siedemdziesięcioletnim mężczyzną. W latach 70. organizował jedne z najbardziej szalonych imprez w Warszawie.

BUDYNEK
reż. Aleksandra Maciuszek, prod. Aleksandra Maciuszek, Adriana Fernandez

Życie codzienne w hawańskiej kamienicy i losy wybranych jej mieszkańców na przestrzeni kilkunastu lat – dynamiczny, emocjonujący i wielowymiarowy portret społeczeństwa epoki transformacji.

FURIA
reż. Krzysztof Kasior, prod. Agata Sikora, Spirala Film

Ola walczy w MMA (mieszane sztuki walki, ang. mixed martial arts). W lipcu bierze udział w Mistrzostwach Świata w Las Vegas. Rok wcześniej podcięła sobie żyły, uratował ją sport i teraz staje do walki aczkolwiek jej największym wrogiem jest ona sama, jej borderline oraz patologiczne środowisko domowe.

GENERACJA YOUTUBE
reż. Stefan Łazarski, prod. Joanna Szymańska, Dawid Janicki, Shipsboy

„Generacja YouTube” to projekt pełnometrażowego dokumentu socjologicznego, łączącego w sobie elementy obserwacji, rozmów i mockumentu. Podstawowym zadawanym przez twórców pytaniem jest pytanie o autentyczność kreowanego na kanale YouTube świata. Poprzez szereg wywiadów z aktywnymi użytkownikami portalu („youtuberami”), przedstawicielami agencji marketingowej i menadżerami youtuberów poznamy ramy świata i mechanizmy, którymi kieruje się rzeczywistość YouTuba.

SELFIE WITH GOD
reż. Łukasz Konopa, prod. Aleksandra Leszczyńska, Anna Kardaszewska, Last Moment Productions

Trzej przewodnicy turystyczni, trzy religie, trzy różne sposoby patrzenia na świat. Zarazem portret miasta podzielonego przez religię i politykę, a zjednoczonego przez swoje piękno i wyjątkowość.

MISS HOLOCAUST
reż. Michalina Musielak, prod. Karolina Galuba, Furia Film

Miss H to opowieść o uczestniczkach konkursu piękności. W konkursie biorą udział mieszkanki Domu Spokojnej Starości dla Ocalałych z Holokaustu Yad Ezer w Hajfie (Izrael). Pochodzą z Polski, Rosji, Czech i Rumunii. Jedną z nich jest Judith (86), która bierze udział w konkursie z innych powodów niż pozostałe uczestniczki. W Izraelu mieszka około 180 tys. Ocalałych, co roku umiera ok. 13 tys. Politycy izraelscy deklarują: bez nich nie byłoby państwa Izrael. Można by sądzić, że Ocalali są dla Izraela niezwykle ważni. Mimo tych podniosłych deklaracji kolejne rządy robią niewiele, by rzeczywiście wspomóc starzejących się Ocalałych, z których ponad jedna czwarta żyje w biedzie i zapomnieniu.

MISSION
reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara, Trzyfilm

Współczesny Indiana Jones? Bohater filmu od 30 lat szuka grobowca królewskiego. Jest u progu dokonania wielkiego odkrycia. Większego niż odnalezienie grobowca Tutenchamona. Kim jest człowiek, który połowę życia spędził, próbując spełnić marzenie o wielkim odkryciu?

MOODY
reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter, Studio Munka

Dokument Moody pokazuje skomplikowaną relację chorego psychicznie mężczyzny, którego pasją jest taniec, i jego macochy, jedynych mieszkańców malutkiej wyspy położonej w Indonezji. Jest słodko-gorzką opowieścią o szaleństwie, smutku i samotności, ale też radości, jaka płynie z przeżywania muzyki.

STUDIUM CHAOSU
reż. Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel, prod. Marika Kuźmicz, Fundacja Arton

Historia genialnego odmieńca i radykalnego artysty obnażającego zakłamanie konwenansów społecznych i systemu politycznego, którego społeczeństwo nie było zdolne zaakceptować. Zadaniem filmu dokumentalnego „Studium chaosu…” jest nie tylko przypomnienie postaci i biografii Krzysztofa Niemczyka, ale przede wszystkim ukazanie sylwetki genialnego odmieńca, radykalnego artysty, który swoją postawą rzuca wyzwania rzeczywistości, społeczeństwu, systemowi politycznemu.

TRUCKING GIRL
reż. Edyta Wróblewska, prod. Stanisław Zaborowski, Silver Frame

Miss piękności, która pracuje jako kierowca ciężarówki, wyrusza do Libanu, aby dostarczyć pomoc humanitarną dla kobiet z obozu dla uchodźców. Iwona Blecharczyk jest piękną, młodą kobietą i od czterech lat pracuje jako kierowca tira. Pomysł na to, jak ma wyglądać jej życie miało wiele osób: rodzice chcieli, aby została nauczycielką, koleżanki, aby była miss piękności, a chłopak, aby została dobrą żoną. Iwona wybrała inną drogę.

WOLTA
reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak, Lava Films

Dokument opowiada o Uczniowskim Klubie Sportowym UKS “Volteo”, który podjął się walki o wejście do kadry narodowej i by zmierzyć się z najlepszymi na Międzynarodowej Olimpiadzie Jeździeckiej w Aachen. Będzie to opowieść o zmianach, jakie niesie ze sobą ta decyzja. Zarówno w życiu trenerki, jak i całego zespołu. W imię wspólnego celu, dziewczyny będą musiały przezwyciężyć własne słabości, poświęcić siebie – wykonać woltę – niedzielne hobby zamienić w codzienny obowiązek.

 

Projekty zakwalifikowane na DOC LAB GO 2016:

WIEŚ PŁYWAJĄCYCH KRÓW
reż. i prod. Katarzyna Trzaska, Zygizaga

Podlaski rolnik i jego żona dzielą się swoją filozofią życiową z trójką młodych Niemców – berlińskich neo-hippisów: wegan i ekologicznych aktywistów, którzy wynajmują od nich drewnianą chatę. Komedia dokumentalna o odnajdowaniu swojego miejsca w naturze i harmonii w życiu.

SZTUKA ZROZUMIENIA
reż. Matej Bobrik, prod. Agnieszka Dziedzic, Koi Studio

Matej Bobrik w swoim filmie dokumentalnym „Sztuka zrozumienia“ z dystansem godnym antropologa i ciepłym humorem, opowiada zmaganiach grupy japońskich studentów polonistyki – nie tylko z językiem polskim, lecz także ze zderzeniem wyobrażeń z rzeczywistością.

KONCERT DLA DWOJGA
reż. Tomasz Drozdowicz, prod. Beata Hyczko, Autograf Studio Filmowe

Jerzy Maksymiuk. Dyrygent, kompozytor, pianista. Mimo 80 lat w pełni aktywny, a raczej, dla wielu, aktywny nadmiernie. Wymagający wobec siebie i innych, niezwalniający tempa, bezlitosny dla złego rzemiosła, wciąż zafascynowany muzyką i skupiony na swoich partyturach aż po granicę szaleństwa. Kochany przez wybitnych, drażniący i nielubiany przez wyrobników muzyki. Prywatnie wciąż chłopak z małomiasteczkowego drewniaka, zaprzyjaźniony z „wykluczonymi” bywalcami parkowych ławek i dzielący się z nimi tym, co ma. Charyzmatyczny „maestro”, podziwiany w Londynie, Glasgow i Paryżu, w życiu codziennym całkowicie bezradny bez pomocy żony i przez nią kierowany. Film realizowany w Polsce, Anglii, Szkocji i Francji pokaże Maksymiuka w trakcie pracy z wybitnymi muzykami i orkiestrami, a także w trakcie komponowania muzyki.

NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA
reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak, Anagram

70-letni Bogdan, nie ma nic oprócz 51-letniego Wartburga, zwycięskiego samochodu konkursu na Najbrzydszy Samochód Polski 2015 oraz nikogo oprócz 94-letniej matki Kazimiery, z którą, kiedy tylko może, podróżuje swoim Wartburgiem po całej Polsce.

Kiedy wybuchła II wojna światowa, mama Bogdana, Kazimiera miała 18 lat. Pomimo swojego wieku (94 lata) Kazimiera jest w wyjątkowo dobrej formie, zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Jednak Bogdan liczy się z tym, że mama może w każdej chwili odejść. Bogdan chciałby wspólnie z mamą odbyć jeszcze jedną, być może ostatnią, podróż do miejsca, gdzie Kazia została przymusowo zabrana do pracy podczas wojny. Bogdan postanawia przygotować swojego Wartburga i wyruszyć z mamą w podróż.

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA
reż. Rafał Łysak, prod. Victoria Ogneva, Jacek Bławut, Film Production Jacek Bławut

80-letnia zagorzała katoliczka i jej 26-letni wnuk homoseksualista wyruszają w podróż w kierunku wzajemnego zrozumienia, akceptacji i bezwarunkowej miłości. – Wszystkie swoje ideały, miłość i nadzieję ulokowała we mnie – do momentu, kiedy spadła na nią wiadomość o moim homoseksualizmie. Konfrontując się ze swoimi rówieśnikami, a także moimi partnerami i przyjaciółmi, babcia wyrusza w długą drogę w kierunku zrozumienia i akceptacji. Ja także pracuję nad sobą, żeby zrozumieć ją – osobę, którą nie jest łatwo kochać. Wnikając w jej historię, obserwując pełne humoru i aktorskiego wręcz temperamentu zachowanie, relacje z siostrą i córką, staram się wykonać krok nad przepaścią między naszymi pokoleniami. Czy uda nam się na nowo odnaleźć siebie nawzajem? Czy wytrwamy w drodze do celu? – opowiada reżyser.

HÜBNER
reż. Edyta Wróblewska, prod. Marta Golba, Endorfina Studio

Zygmunt Hubner – aktor, reżyser i dyrektor teatrów – prowadził grę z autorytarną władzą, aby zapewnić w swoim teatrze wolność twórczej wypowiedzi. Aktorzy rzucali dla niego pracę w innych teatrach, Wajda, Jarocki i Swinarski czuli się zaszczyceni, że zaprasza ich do współpracy. Ci, którzy z nim pracowali na co dzień, mówili, że nigdy wcześniej, ani nigdy później nie doświadczyli takiej wolności twórczej, jak w teatrze Zygmunta Hubnera w ponurych czasach PRL-u. Co takiego miał w sobie ten człowiek, że władza, wraz z całym mechanizm autorytarnego państwa nastawionym na zniewolenie umysłów, pozwalała mu mówić własnym głosem i reżyserować sztuki, które piętnowały to, co się wtedy działo?

FUGAZI – NIE WSZYSTKO ZOSTAŁO SPIEPRZONE
reż. Leszek Gnoiński, prod. Aneta Zagórska, Maciej Ostatek, Stowarzyszenie Film Kraków

Na początku lat 90. Warszawa odradzała się po nocy stanu wojennego, kryzysie i ustroju paraliżującego większość ciekawych działań kulturalnych. Klub Fugazi był najbardziej kolorowym miejscem na mapie nie tylko ówczesnej Warszawy, ale też wyróżniał się na tle całej Polski. Był niczym magnes ściągający wyjątkowych ludzi pragnących coś ciekawego zrobić. Fugazi stało się ideą skupiającą młodych ludzi i muzyków, którzy tworzyli go nie pytając o wynagrodzenie. Czy ta energia może powrócić?

 

Dodatkowe projekty zakwalifikowane na pitching DOCS TO GO! 2016:

ARTUR
reż. Wiktoria Szymańska, produkcja Maria Krauss, Joanna Plesnar, Plesnar & Krauss Films

Artur żyje na ulicy, jest bezdomny z wyboru. Mówi o sobie „cofnięty w rozwoju“, ale to świat wydaje się nie nadążać za nim. Poznajemy z nim zakamarki Warszawy, jakiej nie znamy.

GRANICZNE CIĘCIE
reż. Igor Chojna, produkcja: Mariusz Włodarski, Michaela Pňačeková, Gunter Hanfgarn, Lava Films, Hanfgarn & Ufer, Sireal Films 

Osinów Dolny, wieś przy niemieckiej granicy, ma najwyższy odsetek fryzjerów na świecie dzięki rzeszom Niemców szukających tanich usług. W fotelu fryzjerskim najstarsi goście snują opowieści o czasach młodości.

OVER THE LIMIT
reż. Marta Prus, produkcja: Maciej Kubicki, Anna Kępińska, Telemark

Rosyjska gimnastyczka Margarita Mamun, wraz z dwiema koleżankami, staje przed olimpijską szansą. Dla Margarity to ostatnia szansa na udział w Olimpiadzie, ponieważ kończy w tym roku karierę. 

* * *

Więcej o DOC LAB POLAND na www.doclab.pl.

  «   Wstecz