09.09.2024
WARSZTATY TRZECIEJ SESJI PROGRAMU DOC DEVELOPMENT!
W siedzibie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego odbyła się trzecia sesja szóstej już edycji DOC DEVELOPMENT – programu kierowanego do reżyserów z projektami filmów dokumentalnych na bardzo wczesnym etapie rozwoju.
W poniedziałek 7 pażdziernika rozpoczęliśmy drugą sesję zajęciami z Magdaleną Szymków, reżyserką i specjalistką od researchu archiwalnego (Prodziekan Wydziału Sztuki Mediów, Fotografii i Filmu Eksperymentalnego, prowadząca Pracownie Filmu Found Footage na Akademii Sztuki w Szczecinie). Uczestnicy przygotowali moodboardy i found footage swoich projektów.
Wtorkowe popołudnie należało do producenta filmowego, szefa firmy produkcyjnej Telemark Macieja Kubickiego, który opowiedział o roli treatmentu w filmie dokumentalnym oraz omówił z każdym uczestnikiem jego zapis opowieści filmowej.
W środę, 9 października, dyrektor programu Adam Ślesicki rozpoczął zajęcia wstępem jak pitchować projekt dokumentalny, przygotowując uczestników do grudniowego ważnego wydarzenia — pitchingu projetków przed polskimi produecentami, przedstawicielami najważniejszych krajowych instytucji i stacji filmowych. Druga części dnia przypadła natomiast na omawianie materiałów pisemnych każdego z uczetników.
Partnerami tegorocznej edycji są: Canal + Polska, Polski Instytut Sztuki Filmowej, mx35.pl, Mazowiecki Instytut Kultury i Mazovia Warsaw Film Commission.
Projekt został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Projekt został również dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
17.09.2024
NAJGORĘTSZE POLSKIE DOKUMENTY NA DUŻYM EKRANIE
„Prawy chłopak” Hanny Nobis rozpocznie 9 edycję DOC HOT SELECTION.
We wtorek 24 września 2024 w kinie Kultura odbędzie się pokaz filmu „Prawy chłopak” Hanny Nobis, który zainicjuję tegoroczną edycję DOC HOT SELECTION. Program prezentujący co roku najciekawsze i najczęściej nagradzane polskie dokumenty ostatnich lat jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego.
W kolejnych miesiącach widzowie będą mieli okazję obejrzeć m.in. doceniony nagrodą dla nastolatków na Porto/Post/Doc Film Festiwal w Portugali oraz na Międzynarodowym Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! w Poznaniu „Dziewczyńskie Historie” Agi Borzym, jak również inny wielokrotnie nagradzany film, „Twarze Agaty” (m.in. Złoty Lajkonik na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Złota Rybka na Ińskim Lecie Filmowym) Małgorzaty Kozery.
PRAWY CHŁOPAK, film dokumentalny, 83’, 2022
reżyseria: Hanna Nobis
scenariusz: Hanna Nobis, Esther van Messel
produkcja: Esther Van Messel / FIRST HAND FILMS, Hanna Nobis / OFFHAND
zdjęcia: Miłosz Kasiura
Życie Antka, dwudziestodwuletniego konserwatysty z Wrocławia, kręci się wokół myśli narodowej, kościoła i prawicowego aktywizmu. Liderowanie organizacji nacjonalistycznej przeplata z działalnością w męskim bractwie różańcowym, a udział w marszach niepodległości – prowadzeniem kontrmanifestacji parad równości. W wolnych chwilach gra na gitarze i śpiewa pieśni patriotyczne i uczy się tańczyć tradycyjne tańce. Martwi się o przyszłość Polski w tych dziwnych, „progresywnych” czasach.
Życie Antka zmienia się, kiedy poznaje Weronikę, dziewczynę o diametralnie innych poglądach. Film jest kroniką życia Antka, który pod wpływem miłości zaczyna zadawać pytania miejsce Boga, seksu i ideałów w swoim życiu. Opuszcza świat, w którym dorastał i poznaje nową, dotychczas niewidzialną dla niego rzeczywistość z nadzieją na znalezienie swojego miejsca w świecie. Reżyserka Hanka Nobis towarzyszyła Antkowi przez pięć lat, portretując kolejne etapy poszukiwań chłopaka, jego relacje z rodziną i bliskimi. Antek przemierza drogę przez modele męskości, miłości, przywiązania i rozlicza się ze swoją przeszłością.
Pokaz filmu odbędzie się w kinie Kultura (Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 21/23) 24 września 2024 o godz. 19:30 w sali Kultura.
Po pokazie odbędzie się spotkanie z reżyserką Hanną Nobis, które poprowadzi dziennikarka filmowa Radia 357 Beata Kwiatkowska.
Do wstępu upoważniają wejściówki wydawane w kasie kina, w dniu projekcji.
„Prawy chłopak” będzie pierwszym filmem cyklu pokazów DOC HOT SELECTION w ramach której do grudnia widzowie będą mogli obejrzeć na dużym ekranie najważniejsze dokumenty ostatnich lat. Kolejne projekcje będą organizowane dwa razy w miesiącu, w środy, w kinie Kultura. Wszystkie prezentowane podczas DOC HOT SELECTION tytuły były rozwijane w ramach DOC LAB POLAND, największego w Polsce programu rozwoju projektów filmów dokumentalnych zakładającego wsparcie twórców w zakresie artystycznego kształtu, promocji i dystrybucji poprzez doświadczonych ekspertów z Polski i zagranicy. Pierwsza projekcja w ramach DOC HOT SELECTION odbyła się w 2016 roku. Pokazano wówczas „Królową ciszy” w reżyserii Agnieszki Zwiefki. Wśród filmów wyświetlanych na kolejnych edycjach wydarzenia znalazły się m.in. „Lekcja miłości” w reżyserii Małgorzaty Goliszewskiej i Katarzyny Mateii, „Boylesque„ Bogny Kowalczyk, „Silent love” w reżyserii Marka Kozakiewicz „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Over the Limit” Marty Prus, „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego, „Lombard” Łukasza Kowalskiego i wiele innych.
Organizatorem wydarzenia jest założona przez Adama Ślesickiego i Katarzynę Ślesicką Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego. Jej głównym celem jest wsparcie polskiego filmu dokumentalnego oraz młodych, debiutujących filmowców, organizacja warsztatów oraz produkcja filmów. Wśród działań fundacji jest DOC LAB POLAND, największa w Polsce inicjatywa dla profesjonalnych dokumentalistów, łącząca konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla koproducentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży oraz CEDOC MARKET — jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny. DOC DEVELOPMENT to program Fundacji skierowany do reżyserów z projektami dokumentalnymi na wczesnym etapie rozwoju. Inny program, PIERWSZY FILM skupia się natomiast na młodych filmowcach, pełnoletnich licealistach i studentach szkół filmowych, którzy pod okiem wybitnych filmowców tworzą etiudy filmów dokumentalnych według własnego pomysłu.
Partnerami programu DOC HOT SELECTION 2024 są: Canal +, Polski Instytut Sztuki Filmowej, kino Kultura. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Projekt został również dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
……………………………………
16.09.2024
III SESJA PROGRAMU PIERWSZY FILM
Miniony weekend młodzi filmowcy, pod okiem tutorów: Edyty Wróblewskiej, Macieja Cuske i Marcina Sautera, spędzili intensywnie w siedzibie organizatora programu Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego.
Oprócz podsumowania sesji plenerowej w Jaśliska i omawiania nowych materiałów uczestników, odbyły się rozmowy na temat scenariusza filmowego (Maciej Cuske) i kreatywności w filmie dokumentalnym (Edyta Wróblewska) na przykładzie wybranych filmów dokumentalnych.
Kolejna sesja za miesiąc!
Mecenasem programu jest CANAL+
Partnerami tegorocznej edycji Pierwszego Filmu są: Fondation Vivendi, Vivendi Create Joy, Polski Instytut Sztuki Filmowej, mx35.eu, Stowarzyszenia W Krainie Źródeł. Program jest dofinasowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Program został również dofinasowany ze środków: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
……………………………………
12.09.2024
WARSZTATY DRUGIEJ SESJI PROGRAMU DOC DEVELOPMENT!
W siedzibie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego odbyła się druga sesja szóstej już edycji DOC DEVELOPMENT – programu kierowanego do reżyserów z projektami filmów dokumentalnych na bardzo wczesnym etapie rozwoju.
W poniedziałek 9 września rozpoczęliśmy drugą sesję zajęciami z ekspertką od materiałów wizualnych Małgorzatą Świderską, która omawiała indywidualnie każdy teaser i trailer uczestników programu. W pozostałe dwa dni Jacek Bławut i Andzka Wydra, tegoroczni tutorzy programu, wspierali rozwój projektów, omawiając materiały uczestników. Warsztaty to też wspólna praca i wsparcie innych kursantów oraz bardzo potrzebna na tym etapie, burza pomysłów!
Partnerami tegorocznej edycji są: Canal + Polska, Polski Instytut Sztuki Filmowej, mx35.pl, Mazowiecki Instytut Kultury i Mazovia Warsaw Film Commission.
Projekt został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt został również dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
……………………………………
27.08.2024
WARSZTATY PLENEROWE PIERWSZEGO FILMU W JAŚLISKACH!
Druga sesja, warsztaty plenerowe programu PIERWSZY FILM, odbyła się również jako część Festiwalu ”Kręcą mnie Jaśliska„ (organizator, jeden z partnerów programu, Stowarzyszenie W Krainie Źródeł).
W trakcie warsztatów młodzież miała okazję pracować w plenerze, filmując i zadając pytania okolicznym mieszkańcom. Efekt pracy to powstałe dwie formy filmowe; krótki film i teledysk. Dodatkowo odbył się seans filmowy ”Mistrzowie i uczniowie„, gdzie przyjezdni i mieszkańcy Jaślisk mogli obejrzeć filmy dokumentalne tutorów programu oraz właśnie powstały film młodych filmowców.
Wrażenia po warsztatach najlepiej opisują słowa jednego z tutorów programu Macieja Cuske oraz uczestniczki warsztatów Nadii Wierzbickiej.
”Spędziliśmy pracowicie kilka dni lata z naszą młodzieżą zebraną z różnych zakątków Polski. Jasliska to piękna beskidzka miejscowość w otoczeniu przepięknych krajobrazów. Upały rozleniwiali mieszkańców, wiec na tegorocznych warsztatach zajęliśmy się tematem Nudy. Po pierwszej roboczej projekcji naszego warsztatowego filmu podczas Festiwalu Kręcą mnie Jasliska, możemy chyba z radością stwierdzić, ze udało nam się tę nudę odczarować i warsztaty uznać za bardzo udane„
Maciej Cuske, dokumentalista, tutor programu PIERWSZY FILM
”Dzięki warsztatom nauczyliśmy się obsługi profesjonalnego sprzętu filmowego.
Kręcenie wspólnego filmu było dla nas okazją do sprawdzenia się w roli reżyserek, operatorek, osób od dźwięku i montażystek. Najbardziej podobały mi się warsztaty operatorskie z Marcinem Sauterem, który pokazał nam, jak prowadzić dokumentalne obserwacje. Na początku mieszkańcy Jaślisk byli trochę skrępowani obecnością kamery, ale szybko się polubiliśmy i tak powstał nasz wspólny teledysk„
Nadia Wierzbicka, uczestniczka programu PIERWSZY FILM.
Mecenasem programu jest CANAL+
Partnerami tegorocznej edycji Pierwszego Filmu są: Fondation Vivendi, Vivendi Create Joy, Polski Instytut Sztuki Filmowej, mx35.eu, Stowarzyszenia W Krainie Źródeł. Program jest dofinasowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Program został również dofinasowany ze środków: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
……………………………………
01.07.2024
120 ZGŁOSZEŃ NA PROGRAM PIERWSZY FILM! PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW 4.EDYCJI PROGRAMU!
W weekend odbyła się pierwsza sesja tegorocznej edycji programu edukacyjnego PIERWSZY FILM, skierowanego do pełnoletnich licealistów i studentów. 14 uczestników wybranych ze 120 zgłoszeń, w trakcie ponad półrocznych warsztatów będzie stawiać pierwsze kroki w realizacji filmowej, rozwijając i kręcąc swoje etiudy pod okiem doświadczonych filmowców: Edyty Wróblewskiej, Macieja Cuske i Marcina Sautera.
To był intensywny i bardzo pracowity czas dla tutorów i przyszłych uczestników programu PIERWSZY FILM. Trzy dni trwały rozmowy rekrutacyjne z wybranymi kandydatami, a w piątek i sobotę odbyły się pierwsze zajęcia w biurze organizatora – Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego. Czerwcowa sesja miała na celu przedstawienie założeń programowych, planu kolejnych warsztatów oraz sesji wyjazdowych, a także wzajemnie poznanie się uczestników.
PIERWSZY FILM to bezpłatny program dla pełnoletnich licealistów i studentów, którzy, pod okiem doświadczonych filmowców (Edyty Wróblewskiej, Macieja Cuske i Marcina Sautera) stawiają pierwsze kroki w realizacji filmowej i kręcą etiudy dokumentalne według własnych pomysłów. Program składa się z 6-7 bardzo intensywnych sesji, podczas których uczestnicy, poza nauką reżyserii poznają też podstawy zawodów filmowych, takich jak, czy operator, montażysta, dźwiękowiec, producent. Przekazywana wiedza będzie dotyczyć przede wszystkim filmów dokumentalnych. Efektem warsztatów będą dokumentalne etiudy filmowe zrealizowane przez uczestników.
Do programu PIERWSZY FILM 2024 zakwalifikowało się 14 uczestników:
Danel Agnieszka
Fijałkowski Adam
Garbacz Zuzanna
Kądziela Teresa
Kociarz Kinga
Kraiński Roman
Krzeptoń Mikołaj
Milewska Julia
Mrozowski Kamil
Otto Franciszka
Radzio Szymon
Saj Marusz
Sandomierski Mateusz
Wierzbicka Nadia
Pierwsza sesja odbyła się w biurze organizatora programu, Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego. Byli z nami tutorzy programu, dokumentaliści; Maciej Cuske i Marcin Sauter. Edyta Wróblewska, trzecia tutorka Pierwszego Filmu, z przyczyn zdrowotnych nie uczestniczyła w warsztatach.
Sesja skupiła się na wzajemnym poznaniu uczestników, którzy opowiedzieli o sobie, pokazując swoje prace i dzieląc się pomysłami na przyszłą etiudę dokumentalną.
Gośćmi piątkowych zajęć byli przedstawiciele partnera programu MX35; Paweł Ziemilski i Olga Pawlak, dzięki którym, młodzi filmowcy skorzystają ze sprzętu w ramach dokumentacji projektu. W sobotę odbyły się natomiast dwa warsztaty, jeden dotyczący dźwięku w filmie – prowadzonymi przez reżyserkę dźwięku, Anie Rok oraz kolejny operatorski, pod okiem reżysera i operatora Marcina Sautera.
Kolejna, sierpniowa sesja programu to kilkudniowe warsztaty plenerowe, które odbędą się w Jaśliskach, gdzie zostaliśmy zaproszeni przez kolejnego partnera programu Stowarzyszenia W Krainie Źródeł.
Uczestnicy poprzednich edycji PIERWSZEGO FILMU zrealizowali etiudy, które pokazane zostały podczas festiwalu Millenium Docs Against Gravity, a jeden z filmów – „Papierosy” Mai Markowskiej zdobywa nagrody na festiwalach w Polsce i za granicą. Tutorzy programu mają bogate doświadczenie warsztatowe, ale przede wszystkim w realizacji filmów. Edyta Wróblewska to m.in. reżyserka filmów dokumentalnych: „Gdy powieje Harmattan”, „Hübner. Gra z rzeczywistością”, „Ala z elementarza”, „PRL de luxe”, „Kiedy będziesz?”, „Małe instrumenty” które były pokazywane na festiwalach w Toronto, Nowym Jorku, Bostonie, San Francisco, San Diego, Londynie, Sheffield, Nicei, Zagrzebiu, Kijowie, Kantonie, Melbourne, Krakowie. Wyreżyserowała też spektakl „Mulholland Drive/Diana” i fabułę „Droga”. Maciej Cuske jest autorem filmów dokumentalnych: „Kuracja”, „Antykwariat”, „Elektryczka”, „Ahoj”, „Andrzej Wajda. Róbmy zdjęcie”, „Katyń. 60 dni na planie”, „Na niebie i na ziemi” oraz fabuł „I co wy na to, Gałuszko?”, „Stacja Warszawa”. Jest też laureatem nagród festiwalowych, m.in. w Győr, Paryżu, Krakowie, Cieszynie, Łagowie, Wrocławiu i Toruniu. Jego najnowszy film „Wieloryb z Lorino” zdobył m.in. Orła za najlepszy polski dokument. Marcin Sauter to fotograf, operator i reżyser filmowy, autor kilkudziesięciu indywidualnych wystaw fotograficznych. Wyreżyserował wielokrotnie nagradzane dokumenty: „Kino objazdowe”, „Pierwszy dzień„, „Za płotem”, „Na północ od Kalabrii”, „Hakawati„, „Urosłam kiedy spałaś”, „Żalanasz. Pusty brzeg” oraz fabuły ”I co wy na to Gałuszko?„ (z Maciejem Cuske) i „Miasto”. Jest też autorem zdjęć do kilkunastu filmów m.in. do ostatniego, nagradzanego filmu Elizy Kubarskiej „Ostatnia Wyprawa”.
Organizatorem programu PIERWSZY FILM jest założona przez Adama Ślesickiego i Katarzynę Ślesicką Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego. Jej głównym celem jest wsparcie polskiego filmu dokumentalnego oraz młodych, debiutujących filmowców, organizacja warsztatów oraz produkcja filmów. Wśród działań fundacji jest DOC LAB POLAND, największa w Polsce inicjatywa dla profesjonalnych dokumentalistów, łącząca konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla koproducentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży oraz CEDOC MARKET – jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny. Inny program, DOC DEVELOPMENT skierowany jest do reżyserów z projektami filmów dokumentalnych na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Ważną inicjatywą jest też cykl filmowy DOC HOT SELECTION – projekcje najnowszych polskich filmów dokumentalnych i autorskie spotkania.
Mecenasem programu jest CANAL+
Partnerami tegorocznej edycji Pierwszego Filmu są: Fondation Vivendi, Vivendi Create Joy, Polski Instytut Sztuki Filmowej, mx35.eu, Stowarzyszenia W Krainie Źródeł. Program jest dofinasowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Program został również dofinasowany ze środków: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
……………………………………
28.06.2024
ROZPOCZEŁĄ SIĘ 6 EDYCJA PROGRAMU DOC DEVELOPMENT!
W siedzibie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego trwa szósta edycja DOC DEVELOPMENT – programu kierowanego do reżyserów z projektami filmów dokumentalnych na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Do półrocznego, intensywnego programu zakwalifikowało się 13 projektów zgłoszonych przez reżyserów, którzy na grudniowych pitchingach będą mieli szansę pozyskać producentów i nawiązać rozmowy o współpracy.
Program DOC DEVELOPMENT organizowany jest od 2019 roku, a jego adresatami są reżyserzy, którzy pracują nad swoimi projektami filmów dokumentalnych i poszukują producentów. Podczas warsztatów uczestnicy analizują wykonany research i zdjęcia dokumentacyjne oraz konsultują swoje projekty z czołowymi polskimi dokumentalistami. W trakcie 5 intensywnych sesji, pod okiem ekspertów przygotowują wstępny teaser i materiały prezentacyjne, pracują nad scenariuszem i prezentacją projektu. Reżyserzy mają też okazję przygotować się do rozmów z potencjalnymi producentami, poznać narzędzia niezbędne w tej współpracy i elementy wpływające np. na udane finansowanie projektu. Program adresowany jest do twórców posiadających już doświadczenie, ale też do debiutantów: reżyserów, studentów szkół filmowych, operatorów lub montażystów, którzy chcą wyreżyserować film, bądź do filmowców-amatorów. Program kończy się prezentacją dla polskich producentów i rozmowami o współpracy.
Do 6. edycji DOC DEVELOPMENT zakwalifikowało się 13 projektów:
- 140 czaszek Hermanna Klaatscha, reż. Ksawery Szczepanik
- Babuszka, reż. Agnieszka Kudelska
- Czyj jest ten świat, reż. Bartłomiej Abram
- Elmi, reż. Bartosz Wróblewski
- Flower In the Dust, rez. Mikita Pandeka
- Halo, Wimbledon!, reż. Armand Urbaniak, Paweł Narożnik
- Light Trap, reż. Maciek Jabłoński
- Mzungu, reż. Michał Gruszczyński
- Oberih, reż. Natalia Jastrzębska
- Ostatni turnus w Lądku, reż. Piotr Strojnowski
- Plan naprawczy, reż. Natalia Śliwowska
- Siostry, reż. Aneta Nowicka,
- Własny pokój, reż. Anna Koc-Wittels
Podczas pierwszej sesji DOC DEVELOPMENT uczestnicy odbędą konsultacje z głównymi tutorami programu: reżyserem filmów dokumentalnych Jackiem Bławutem i producentką Andźką Wydrą oraz dyrektorem programu Adamem Ślesickim. Na dalszych sesjach będą mieli okazję pracować nad swoimi projektami z prorektorką Warszawskiej Szkoły Filmowej Barbarą Pawłowską, reżyserką specjalizującą się w przygotowywaniu trailerów Małgorzatą Świderską oraz reżyserką, specjalistką od archiwaliów Magdaleną Szymków. Uczestnicy również będą mieli szansę na spotkanie z przedstawicielami partnerów programu: poznają zasady współpracy i koprodukcji z CANAL+ oraz skorzystają z konsultacji i sprzętu MX35 w ramach dokumentacji projektu. Efektem programu ma być przygotowanie projektów do składania wniosków do PISF na development. Zwieńczeniem warsztatów jest prezentacja projektów przed polskimi producentami w celu nawiązania współpracy przy projektach. Wydarzenie co roku gromadzi ok. 30 zainteresowanych producentów, przedstawicieli telewizji i firm postprodukcyjnych.
Wśród uczestników poprzednich edycji DOC DEVELOPMENT znaleźli się m.in. reżyserka i operatorka Agnieszka Kokowska z filmem „W stronę słońca”, (Millennium Docs Against Gravity 2024), reżyser Maciek Hamela zdobywca kilkunastu nagród za film „Skąd dokąd” (m.in. nagrodę za najlepszy film na Millennium Docs Agaist Gravity nagrodę Wielkiego Jantara 2024 na Koszlińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, główną nagrodę na Sheffield FF i Zurich oraz Nagrodę International Documentary Association) reżyser i operator Paweł Dyllus, uhonorowana Srebrnym Smokiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Ewa Kochańska, autorka nagradzanego dokumentu „Jazda obowiązkowa”, doświadczony montażysta” Miłosz Hermanowicz oraz Rafał Małecki – reżyser nagradzanej „Rdzy”. Uczestnikami DOC DEVELOPMENT byli także m.in. Małgorzata Goliszewska (projekt „The Perfect Date”), Julia Kuzka (projekt „Go&See”), Sylvie Derdacki (projekt „Dziennik buntownika – Krystian Lupa”). W ostatniej edycji DOC DEVELOPMENT uczestniczyli m.in. Tomasz Drozdowicz z projektem „Pacyfistka” („Koncert na dwoje” brał udział w programie Doc Lab Poland 2018 (m.in. nagroda publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym i nominacja do Polskiej Nagrody Filmowej Orły 2020) oraz Tomasz Kawecki z „Powiedź tylko” (wyróżniony na Krakowskim Festiwalu Filmowym za biorący udział w Doc Lab Poland 2019 film „Antybohater”)
Organizatorem programu DOC DEVELOPMENT jest założona przez Adama Ślesickiego i Katarzynę Ślesicką Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego. Jej głównym celem jest wsparcie polskiego filmu dokumentalnego oraz młodych, debiutujących filmowców, organizacja warsztatów oraz produkcja filmów. Wśród działań fundacji jest DOC LAB POLAND, największa w Polsce inicjatywa dla profesjonalnych dokumentalistów, łącząca konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla koproducentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży oraz CEDOC MARKET – jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny. I Inny program, PIERWSZY FILM skupia się na młodych filmowcach, pełnoletnich licealistach i studentach szkół filmowych, którzy pod okiem wybitnych filmowców tworzą etiudy filmów dokumentalnych według własnego pomysłu. Ważną inicjatywą jest też cykl filmowy DOC HOT SELECTION – projekcje najnowszych polskich filmów dokumentalnych i autorskie spotkania.
Partnerami tegorocznej edycji są: Canal + Polska, Polski Instytut Sztuki Filmowej, mx35.pl, Mazowiecki Instytut Kultury i Mazovia Warsaw Film Commission.
Projekt został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Projekt został również dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
……………………………………
17.06.2024
WYNIKI SELEKCJI DOC DEVELOPMENT 2024!
Lista projektów, zakwalifikowanych do programu Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego DOC DEVELOPMENT:
1. 140 czaszek Hermanna Klaatscha, reż. Ksawery Szczepanik
2. Babuszka, reż. Agnieszka Kudelska
3. Czyj jest ten świat, reż. Bartłomiej Abram
4. Elmi, reż. Bartosz Wróblewski
5. Flower In the Dust, rez. Mikita Pandeka
6. Halo, Wimbledon!, reż. Armand Urbaniak, Paweł Narożnik
7. Light Trap, reż. Maciek Jabłoński
8. Mzungu, reż. Michał Gruszczyński
9. Oberih, reż. Natalia Jastrzębska
10. Ostatni turnus w Lądku, reż. Piotr Strojnowski
11. Plan naprawczy, reż. Natalia Śliwowska
12. Siostry, reż. Aneta Nowicka,
13. Własny pokój, reż. Anna Koc-Wittels
GRATULUJEMY!
Partnerami tegorocznej edycji są: Canal + Polska, Polski Instytut Sztuki Filmowej, mx35.pl, Mazowiecki Instytut Kultury i Mazovia Warsaw Film Commission.
Projekt został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt został również dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
……………………………………
04.06.2024
NAGRODY DOC LAB POLAND 2024 ROZDANE!
ZŁOTY LAJKONIK KFF I 4 INNE NAGRODY DLA FILMÓW Z DOC LAB POLAND.
Podczas Gali Industry na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym, uczestnicy 10. jubileuszowej edycji DOC LAB POLAND otrzymali nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości ponad 130 tys. złotych: nagrodę pieniężną od CANAL+ w wysokości 12 tys. złotych oraz bony na usługi postprodukcyjne, materiały archiwalne, wynajem sprzętu filmowego, a także zaproszenia na najważniejsze festiwale dokumentalne i wsparcie promocyjne.
Reżyserka prezentowanego wcześniej w ramach DOC LAB POLAND filmu „Drzewa milczą” Agnieszka Zwiefka zdominowała Ceremonię Rozdania Nagród KFF. Zdobyła aż 3 laury, w tym Złotego Lajkonika.
Jury Konkursu Polskiego Krakowskiego Festiwalu Filmowego, przyznając Złotego Lajkonika Agnieszce Zwiefce, wyróżniła również Runę Husni, bohaterkę filmu „Drzewa milczą”, za szczególną możliwość zaproszenie twórców do jej prywatnego świata. Opowieść koncentruje się na postaci Runy, 16-letniej Kurdyjki, która uciekając z Iraku przed atakami ISIS, zostaje zatrzymana wraz z rodziną na polsko-białoruskiej granicy. W końcu udaję jej się dotrzeć do Polski, musi jednak dorosnąć w przyspieszonym tempie gdyż po śmierci matki to ona zostaje głową rodziny i spada na nią obowiązek zaopiekowania się czwórką młodszych braci i ojcem, który nie radzi sobie z narastającymi trudnościami. Film towarzyszy niepewnym losom rodziny, lecz na pierwszym planie znalazł się portret zwyczajnej i zarazem niezwyczajnej nastolatki. Poznajemy ją bliżej za sprawą animowanych rysunków jej autorstwa. Film oprócz Złotego Lajkonika i wyróżnienia dla bohaterki w konkursie polskim otrzymał wyróżnienie w konkursie międzynarodowym i rekomendację Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody Filmowej. Obraz rozwijany był w zeszłorocznej edycji programu DOC LAB POLAND.
Drugi film z DOC LAB POLAND, który wrócił do domu z nagrodą krakowskiego festiwalu filmowego — „Tylko dzień i noc” Grzegorza Brzozowskiego, rysuje nam obraz twardego lockdownu, okresu pandemii, gdy kontakt z drugim człowiekiem był mocno ograniczony. Najpowszechniejszym sposobem komunikacji stały się wtedy rozmowy przez internet, co reżyser wykorzystuje, by porozmawiać z osobami tkwiącymi — podobnie jak on — samotnie w mieszkaniach. Czego się boją? Jak sobie radzą? Ludzie w różnym wieku, w różnych krajach, o różnych historiach opowiadają o samotności i lęku. Izolacja sprawia, że bohaterowie chętniej otwierają się i zwierzają z bardzo intymnych doświadczeń. Rodzą się nowe znajomości, padają ważne słowa. Film był rozwijany w programach Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego (IMPAKT 2020 oraz DOC LAB POLAND 2022) i otrzymał w Krakowie Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenie Filmowców ZAIKS.
DOC LAB POLAND & UKRAINE 2024
Podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w ramach KFF Industry miała miejsce druga sesja jubileuszowej 10. edycji programu, który w tym roku odbył się ponownie pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. Podczas krakowskiej sesji do polskich filmowców dołączyła grupa twórców i producentów z Ukrainy a liczba projektów osiągnęła liczbę 22, z których 12 uczestniczyło w Docs to Start (dla filmów w fazie developmentu), zaś 10 brało udział w Docs to Go (dla projektów na etapie montażu). Podczas trwających dwa dni pitchingów ich twórcy mieli okazję po raz pierwszy zaprezentować swoje projekty przedstawicielom branży filmowej.
NAGRODY DLA PROJEKTÓW: DOCS TO START.
NAGRODA CANAL+ – 12 000 PLN w gotówce
TEORIA PRZETRWANIA
reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Joanna Chorzępa BEES FILM HOUSE
Wybitna paleontolożka Zofia Kielan-Jaworowska i jej zespół odkrywa w Mongolii pierwsze dinozaury i ssaki.
NAGRODA FINA — wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000
TEORIA PRZETRWANIA
reżyseria: Paweł Chorzępa, Produkcja: Joanna Chorzępa BEES FILM HOUSE.
WYRÓŻNIENIE Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu — usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN dla projektu
JAK ZOSTAŁAM PORYWACZKĄ
reżyseria: Andrew Carter, produkcja: Aleksandra Szczęsna HASKO FILM
Kiedy plan ucieczki kończy się porażką, młoda kobieta z NRD porywa samolot z córką na pokładzie. Pół wieku później wraz z rodziną odtwarza wspomnienia, poszukując prawdy i uzdrowienia.
NAGRODA FIXAFILM — usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN
TEORIA PRZETRWANIA
reżyseria: Paweł Chorzępa, Produkcja: Joanna Chorzępa BEES FILM HOUSE
NAGRODA MX35 — usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN
JAK ZOSTAŁAM PORYWACZKĄ
reżyseria: Andrew Carter, produkcja: Aleksandra Szczęsna HASKO FILM
NAGRODA MULTILAB / Krakowskiego Parku Technologicznego — usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN
EN GARDE
reżyseria: Mateusz Wajda, produkcja: Paweł Ziemilski MX35
EN GARDE to historia wyjątkowej rodziny dzielącej miłość do sportu, próbującej przezwyciężyć niedawne rozstanie i osiągnąć wymarzony cel — zdobyć medal olimpijski w szermierce.
WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG — zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku
ENTR’ACTES
reżyseria: Yuriy Shylov, produkcja: Olha Tuharinova ALARM PRODUCTION
Emerytowana konsjerżka Olena prowadzi amatorski teatr dla osób starszych. Ani wojna, ani choroba nie są w stanie powstrzymać ich przed przygotowaniami do lokalnego konkursu, ponieważ może to być dla nich ostatnia szansa, by wystąpić na dużej scenie.
2 WYRÓŻNIENIA FIPADOC — zaproszenia w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry
TREN
reżyseria: Michał Bielawski, produkcja: Maciej Kubicki TELEMARK
Najbardziej zaniedbanym aspektem katastrofy klimatycznej są ludzkie emocje. Grupa osób spotyka się, żeby nad nimi pracować.
oraz
WALC ZE STUDNI
reżyseria: Tymon Nogalski, produkcja:Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz, WARSAW PRODUCTION TEAM
Podczas badań studni na małopolskiej wsi studentka hydrologii i dyrygentka — amatorka, przypadkowo odkrywa zaginione rękopisy partytur przedwojennego kompozytora i postanawia wskrzesić je do życia.
WYRÓŻNIENIE IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum.
MY DEAR VIRA
reżyseria: Maryna Brodovska i Olga Chernykh, produkcja: lga Chernykh i Nataliia Sukach, COSMOS AGENCY
Młoda artystka, zmuszona do ucieczki z Ukrainy z powodu wojny, pragnie ponownie spotkać się ze swoją przyjaciółką z dzieciństwa, Virą, obecnie amerykańską żołnierką, aby zrozumieć zawiłości ich pogmatwanego dorosłego życia.
NAGRODY DLA PROJEKTÓW DOCS TO GO!:
WYRÓŻNIENIE IDF — zaproszenie na East Doc Platform
ISABELLA
reżyseria: Joanna Janikowska, Produkcja: Anna Gawlita, Marta Szymanowska, KIJORA FILM
Isabella wie, że umrze w wieku 93 lat. Zostały jej tylko 2 lata, żeby uratować siebie i swoją ukochaną wioskę od zapomnienia.
WYRÓŻNIENIE POLISH DOCS PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych.
THE WORLD IS NOT (A) MINE
reżyseria: Natalia Koniarz, produkcja: Maciej Kubicki, TELEMARK
Portret górniczej społeczności w najwyżej położonych kopalniach srebra w Boliwii.
Konsultantami drugiej sesji programu DOC LAB POLAND & UKRAINE, którzy przygotowali uczestników do pitchingów oraz wsparli ich w rozwijaniu umiejętności rozmów i negocjacji z potencjalnymi partnerami z zagranicy byli: Adriek van Nieuwenhuijzen, wieloletnia szefowa IDFA Forum, Guevara Namer, kuratorka DOK Leipzig Project Market, producent i szef Co-Production Forum FIPADOC Ove Rishøj Jensen, selekcjonerka wielu znaczących międzynarodowych festiwali Rada Šešić, kierująca konkursem dokumentalnym Sarajevo FF oraz Docu Rough Cut Boutique, a także Peter Jaeger, wieloletni agent sprzedaży, założyciel Autlook Filmsales i Jaeger Creative. W ramach warsztatów, a przede wszystkim sesji one-on-one po pitchingach Docs To Start i Docs To Go!, odbyło się blisko 400 indywidualnych spotkań z potencjalnymi producentami, przedstawicielami telewizji, instytucji wspierających produkcję, selekcjonerami festiwalowymi, agentami sprzedaży i dystrybutorami.
CEDOC MARKET
Zakończył się również organizowany przez DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market) – jedyny w Polsce market koprodukcyjny. W trwającym trzy dni wydarzeniu wzięło udział 35 projektów dokumentalnych oraz 10 producentów bez projektów. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Włoch, Francji, Czech, Słowacji, Niemiec, Azerbejdżanu czy UK dołączyły projekty z Rumunii (w ramach festiwalowego Fokusu na Rumunię). Wśród ekspertów znaleźli się zarówno doświadczeni producenci, jak i agenci sprzedaży, przedstawiciele funduszy filmowych i nadawców – w sumie w CEDOC MARKET gościł ponad 70 ekspertów. W tym roku na Markecie odbyło się blisko 400 spotkań, co razem z ponad 300 spotkaniami po pitchingach DOCS TO START I DOCS TO GO owocuje liczbą około 700 rozmów – okazji do skonsultowania projektów filmowych, nawiązania kontaktów i znalezienia partnerów koprodukcyjnych lub dystrybucyjnych.
W ramach Marketu, oprócz indywidualnych spotkań z decydentami, odbyły się trzy tematyczne okrągłe stoły dla producentów moderowane przez Debrę Zimmerman (Women Make Movies), Rade Šešić (Sarajevo FF) oraz Heather Haynes (Hot Docs). Ekspertami zaproszonymi do wzięcia udziału w tych dyskusjach byli: Adriek Van Nieuwenhuijzen (IDFA), Robert Y. Chang (POV), Christian Popp (Tag Film), Alina Rudnitskaya (Current Time TV), Stephanie Owens (Sundance FF), Outi Rousu (Pystymetsä), Michael Kaschner (ZDF). Tematy dyskusji dotyczyły filmów poruszających jeden z tematów: 1. Jednostka kontra system, 2. Prawa kobiet, 3. Pasje – sztuka i sport.
Gośćmi DOC LAB POLAND & UKRAINE oraz odbywającego się w ramach programu marketu koprodukcyjnego CEDOC MARKET byli przedstawiciele m.in. CANAL+ Polska, HBO Europe, Dok Incubator, Visions du Reel, Hot Docs, IDFA, DOK Leipzig, Ji.hlava FF, Sundance FF, Taskovski Films, Women Make Movies i wielu innych. W ramach bogatego programu KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego razem we współpracy z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego odbył się również V4 Co-Pro Meetings – szereg spotkań koprodukcyjnych dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem było inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy.
DOC LAB POLAND obchodzi w tym roku swoje dziesięciolecie. Jest organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym.
Partnerem strategicznym DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Mecenasem programu jest CANAL+. Zagranicznymi partnerami są festiwale: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC, Docudays UA oraz Institute of Documentary Film z Pragi.
DOC LAB POLAND został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, Ambasady Królestwa Niderlandów, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych. Doc Lab Poland został również dofinansowany przez Centrum Mieroszewskiego w ramach II Otwartego Konkursu.
Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, MX35, Krakowski Park Technologiczny, Filmotekę Narodową Instytut Audiowizualny, Instytut Ukraiński, a także Rumuński Instytut Kultury w Warszawie – w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.
Patroni medialni 10 edycji Doc Lab Poland: Film & TV Kamera, Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych — KIPA, Czasopismo Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, Siła Nauki.
……………………………………
26.04.2024
RUSZA NABÓR NA DOC DEVELOPMENT i PIERWSZY FILM!
Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego ogłasza nabór na 6. edycję programu DOC DEVELOPMENT, kierowanego do reżyserów z projektami filmów dokumentalnych na wczesnym etapie rozwoju. Do udziału w programie można zgłaszać się 3 czerwca 2024.
Jednocześnie rozpoczyna się nabór na 4. edycję programu dla młodzieży — PIERWSZY FILM. W jego ramach pełnoletni licealiści i studenci pod okiem doświadczonych filmowców stawiają pierwsze filmowe kroki. Nabór trwa również do 3 czerwca 2024.
DOC DEVELOPMENT
DOC DEVELOPMENT to półroczny program intensywnego rozwoju dla reżyserów z projektami dokumentalnymi na wczesnym etapie. Podczas warsztatów uczestnicy analizują wykonany research i zdjęcia dokumentacyjne oraz konsultują swoje projekty z czołowymi polskimi dokumentalistami. W trakcie 5 intensywnych sesji, pod okiem ekspertów przygotowują wstępny teaser i materiały prezentacyjne, pracują nad scenariuszem i prezentacją projektu. Reżyserzy mają też okazję przygotować się do rozmów z potencjalnymi producentami, poznać narzędzia niezbędne w tej współpracy i elementy wpływające np. na udane finansowanie projektu. Program adresowany jest do twórców posiadających już doświadczenie, ale też do debiutantów: reżyserów, studentów szkół filmowych, operatorów lub montażystów, którzy chcą wyreżyserować film, bądź do filmowców-amatorów. W tym roku odbędzie się szósta edycja warsztatów. Program kończy się prezentacją dla polskich producentów i rozmowami o współpracy.
Pięć dotychczasowych edycji programu pokazało, jak istotne jest wsparcie na początku prac nad filmem dokumentalnym, gdy projekt jest dopiero kształtowany. Na tym etapie twórca często jest sam, nie ma z kim przedyskutować swoich pomysłów, ma różne wątpliwości. Na Doc Development spotyka się ze świetnymi konsultantami, np. Jackiem Bławutem, czy producentką Anną Wydrą, ale także życzliwą grupą dokumentalistów – i wszyscy razem zastanawiamy się nad najlepszymi rozwiązaniami. Przygotowujemy też projekty do prezentacji gronu producentów, a następnie organizujemy z nimi spotkania, by rozwinięte pomysły na film rozpoczęły drogę do realizacji.
Adam Ślesicki, dyrektor DOC DEVELOPMENT
Koszt udziału w DOC DEVELOPMENT to 2000 zł + VAT. Formularz zgłoszeniowy na program znajduje się pod linkiem: www.docdevelopment.pl/zglos-sie . Termin upływa 3 czerwca o godz. 23.59. Opłata za zgłoszenie wynosi 100 zł. Zgłoszeń w innej postaci nie przyjmujemy.
Więcej informacji na: www.docdevelopment.pl
PIERWSZY FILM
PIERWSZY FILM to bezpłatny, półroczny program dla pełnoletnich licealistów i studentów, którzy, pod okiem doświadczonych filmowców stawiają pierwsze kroki w realizacji filmowej i kręcą etiudy dokumentalne według własnych pomysłów. Program składa się z 6-7 bardzo intensywnych sesji, podczas których uczestnicy, poza nauką reżyserii poznają też podstawy zawodów filmowych, takich jak, czy operator, montażysta, dźwiękowiec, producent. Przekazywana wiedza będzie dotyczyć przede wszystkim filmów dokumentalnych. Efektem warsztatów będą dokumentalne etiudy filmowe zrealizowane przez uczestników.
Opiekunami i stałymi tutorami programu jest trójka doświadczonych i nagradzanych reżyserów: Edyta Wróblewska, Maciej Cuske i Marcin Sauter, którzy mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów filmowych. Gościnnie w warsztatach wezmą udział czołowi polscy filmowcy: operatorzy, dźwiękowcy, montażyści, producenci. Program Pierwszy Film opiera się na podejściu praktycznym. Sesje podzielone są na poszczególne etapy powstania etiud i przybliżają takie zagadnienia jak m.in. poszukiwanie i rozwój tematu, dokumentacja i pisanie scenariusza, praca w bohaterem, realizacja zdjęć czy montaż.
Do udziału w programie zgłosić mogą się osoby w wieku 18-26 lat. Zajęcia odbywają się przede wszystkim w Warszawie, ale program otwarty jest dla kandydatów z całej Polski. Udział w całym programie jest bezpłatny, uczestnicy pokrywają jedynie część kosztów sesji wyjazdowej. Głównym kryterium przyjęcia na program jest wrażliwość i umiejętności uczestników; nie jest wymagane wykształcenie filmowe, ale doświadczenie w realizacji filmów (także amatorskich) jest mile widziane. Kandydaci wybrani w pierwszej turze selekcji zostaną zaproszeni na rozmowy kwalifikacyjne, po których zostanie wybrana grupa 15 uczestników.
Zgłoszenia na program PIERWSZY FILM w postaci wypełnionego formularza, pobranego ze strony www.pierwszyfilm.pl , należy przysyłać na adres: pierwszyfilm@fundfilm.pl w terminie: 3 czerwca, do godz. 23.59. Zgłoszenia w innej postaci nie zostaną przyjęte.
Więcej informacji na stronie: www.pierwszyfilm.pl
Wśród ekspertów i wykładowców DOC DEVELPMENT byli czołowi polscy dokumentaliści: Jacek Bławut, Lidia Duda, Paweł Łoziński, Wojciech Staroń i inni. Oprócz reżyserów konsultantami będą też m.in.: producentka Anna Wydra, prorektor Warszawskiej Szkoły Filmowej Barbara Pawłowska, reżyserka trailerów Małgorzata Świderska, specjalistka od archiwaliów Magdalena Szymków i dyrektor programu Adam Ślesicki. Uczestnicy będą mogli się spotkać z przedstawicielami partnera programu: CANAL+ oraz skorzystać z konsultacji i sprzętu MX35 w ramach dokumentacji projektu. Efektem programu ma być przygotowanie projektów do składania wniosków do PISF na development. Zwieńczeniem warsztatów jest prezentacja projektów przed polskimi producentami w celu nawiązania współpracy przy projektach. Wydarzenie co roku gromadzi ponad 30 zainteresowanych.
Uczestnicy poprzednich edycji PIERWSZEGO FILMU zrealizowali etiudy, które pokazane zostały podczas festiwalu Millenium Docs Against Gravity, a jeden z filmów – „Papierosy” Mai Markowskiej zdobywa nagrody na festiwalach w Polsce i za granicą. Tutorzy programu mają bogate doświadczenie warsztatowe, ale przede wszystkim w realizacji filmów. Edyta Wróblewska to m.in. reżyserka filmów dokumentalnych: „Hübner. Gra z rzeczywistością”, „Ala z elementarza”, „PRL de luxe”, „Kiedy będziesz?”, „Małe instrumenty” które były pokazywane na festiwalach w Toronto, Nowym Jorku, Bostonie, San Francisco, San Diego, Londynie, Sheffield, Nicei, Zagrzebiu, Kijowie, Kantonie, Melbourne, Krakowie. Wyreżyserowała też spektakl „Mulholland Drive/Diana” i fabułę „Droga”. Maciej Cuske jest autorem filmów dokumentalnych: „Kuracja”, „Antykwariat”, „Elektryczka”, „Ahoj”, „Andrzej Wajda. Róbmy zdjęcie”, „Katyń. 60 dni na planie”, „Na niebie i na ziemi” oraz fabuł „I co wy na to, Gałuszko?”, „Stacja Warszawa”. Jest też laureatem nagród festiwalowych, m.in. w Győr, Paryżu, Krakowie, Cieszynie, Łagowie, Wrocławiu i Toruniu. Jego najnowszy film „Wieloryb z Lorino” zdobył m.in. Orła za najlepszy polski dokument. Marcin Sauter to fotograf, operator i reżyser filmowy, autor kilkudziesięciu indywidualnych wystaw fotograficznych. Wyreżyserował wielokrotnie nagradzane dokumenty: „Kino objazdowe”, „Pierwszy dzień„, „Za płotem”, „Na północ od Kalabrii”, „Hakawati„, „Urosłam kiedy spałaś”, „Żalanasz. Pusty brzeg” oraz fabuły ”I co wy na to Gałuszko?„ (z Maciejem Cuske) i „Miasto”. Jest też autorem zdjęć do kilkunastu filmów.
Organizatorem programów PIERWSZY FILM I DOC DEVELOPMENT jest założona przez Adama i Katarzynę Ślesickich Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego. Jej głównym celem jest wsparcie polskiego filmu dokumentalnego oraz młodych, debiutujących filmowców, organizacja warsztatów oraz produkcja filmów. Wśród działań fundacji jest DOC LAB POLAND, największa w Polsce inicjatywa dla profesjonalnych dokumentalistów, łącząca konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla koproducentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży a także CEDOC MARKET — jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny. IMPAKT to program Fundacji skierowany do producentów rozwijających projekty fabularne i dokumentalne. Ważną inicjatywą jest też cykl filmowy DOC HOT SELECTION — projekcje najnowszych polskich filmów dokumentalnych i autorskie spotkania.
……………………………………
08.03.2024
PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW DOC LAB POLAND 2024!
18 projektów zakwalifikowało się do jublileuszowej 10. edycji DOC LAB POLAND, największego w Polsce programu skierowanego do dokumentalistów. Wśród filmów na etapie rozwoju lub montażu, które wezmą udział w warsztatach, są nowe projekty uznanych i nagradzanych twórców, m.in. Michał Bielawski, Maciej Kubicki, Paweł Chorzępa czy Tadeusz Chudy.
Nadal trwa nabór projektów na powiązany z Doc Lab Poland CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-Production Market) – jedyny w Polsce międzynarodowy dokumentalny market koprodukcyjny, odbywający się również w ramach KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Aplikować można do końca marca 2023 ( opcja early bird — > do 15 marca)
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym i KFF Industry. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych ośmiu zakończonych edycji jest ponad 190 rozwijanych i prezentowanych projektów, z których powstało już około 80 filmów zdobywających laury na całym świecie.
Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Silent Love” Marka Kozakiewicza (m.in. Nagroda dla Najlepszego Polskiego Filmu a także nagroda dla Najlepszego Debiutu na 19. Millennium Docs Against Gravity, Nagroda Telewizji Niemieckiej MDR na Dok Leipzig), „Lombard” Łukasza Kowalskiego (m. in. Grand Prix na 19. Millennium Docs Against Gravity, specjalne wyróżnienie na Athens IFF, Orzeł dla najlepszego polskiego dokumentu), „Lekcja miłości” Małgorzaty Goliszewskiej i Katarzyny Mateii (m.in. Nagroda Młodych Krytyków i nagroda im. Aleksandra Kamińskiego na Festiwalu Mediów „Człowiek w Zagrożeniu), „Spacer z aniołami” Tomasza Wysokińskiego (Złoty Lajkonik na 61. KFF ), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Złoty Lajkonik na 58. KFF), „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka (Złoty Lajkonik na 57. KFF), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji).
Uczestnicy programu rozwijają swoje projekty w ramach komponentu właściwego etapowi na którym jest ich projekt. Reżyserzy i producenci zakwalifikowani do komponentu Start pracują nad filmami w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, zaś uczestnicy komponentu Go rozwijają filmy będące w fazie montażu. Autorzy projektów biorących udział w warsztatach będą mieli okazję zaprezentować się przed przedstawicielami branży filmowej podczas wydarzeń KFF Industry w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Reżyserzy i producenci najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne.
PROJEKTY DOC LAB START 2024
DUNAJ
reżyseria: Aleksander Krzystyniak
produkcja: Aleksander Krzystyniak
DZIEWCZYNKA, KTÓRA NIE ŚPI
reżyseria: Marcin Wokan
produkcja: Grzegorz Łyżwa – Karuzela Produkcja Filmowa
EN GARDE
reżyseria: Mateusz Wajda
produkcja: Łukasz Długołęcki – MX35
EXODUS
reżyseria: Maciej Puczyńśki
produkcja: Maciej Puczyńśki
JAK ZOSTAŁAM PORYWACZKĄ
reżyseria: Andrew Carter
produkcja: Aleksandra Szczęsna – Hasko Film
MIEJSCE URODZENIA
reżyseria: Olga Taraszka, Damian Daniłowicz
produkcja: Olga Taraszka, Damian Daniłowicz
POLOWANIE NA DINOZAURY
reżyseria: Paweł Chorzępa
produkcja: Joana Chorzępa – Bees Film House.
SZYMON
reżyseria: Stefan Łazarski
produkcja: Stefan Łazarski
STANĄĆ NA NOGI
reżyseria: Piotr Domagała
produkcja: Karol Gnat – Magneto Media / Awake Films
TREN
reżyseria: Michał Bielawski
produkcja: Maciej Kubicki – Telemark
UCZTA
reżyseria: Jarosław Sadowski
produkcja: Aleksandra Szczęsna – Hasko Film
WALC ZE STUDNI
reżyseria: Tymon Nogalski
produkcja: Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz – Warsaw Production Team
PROJEKTY DOC LAB GO 2024
CAMBODJANA
reżyseria: Michal J. Owerczuk
produkcja: Agata Modzelewska – IMAGINE MEDIA
DOS MUNDOS
reżyseria: Jarosław Migoń
produkcja: Marcin Pietuch – Fabryka Dekoracji
ISABELLA
reżyseria: Joanna Janikowska
produkcja: Anna Gawlita – Kijora Film
PANORAMA TATR
reżyseria: Mikołaj Janik
produkcja: Andrzej Pałka – Wonderer Andrzej Pałka
SWOJĄ DROGĄ
reżyseria: Tadeusz Chudy
produkcja: Marta Wierzbicka, Dominika Pałka – Smart Films Marta Wierzbicka
WŚCIEKŁA KURA, CZYLI BAJKA O PODLASIU
reżyseria: Joanna Deja
produkcja: Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek – Raban
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Partnerem strategicznym DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy.
Mecenasem programu jest CANAL+. Zagranicznymi partnerami są festiwale: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC, Docudays UA oraz Institute of Documentary Film z Pragi.
Doc Lab Poland został dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, Ambasady Królestwa Niderlandów, oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego a także, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych. Doc Lab Poland został również dofinansowany przez Centrum Mieroszewskiego w ramach II Otwartego Konkursu.
Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, MX35, Krakowski Park Technologiczny, Filmotekę Narodową Instytut Audiowizualny, Instytut Ukraiński, a także Rumuński Instytut Kultury w Warszawie – w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.
……………………………………
27.02.2024
TRWA NABÓR NA JUBILEUSZOWĄ 10. EDYCJĘ CEDOC MARKET!
29-31 MAJA, PODCZAS KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO!
ZGŁOSZENIA PRZYJMUJEMY DO 31 MARCA!
Jeśli szukasz koproducentów do filmu dokumentalnego lub nowych projektów i talentów dokumentalnych lub po prostu chcesz poszerzyć swoje kontakty w branży, aplikuj już teraz!
CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market) organizowany jest przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Jest to jedyne w Polsce wydarzenie koprodukcyjne dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Market skupia się przede wszystkim na budowaniu kreatywnej współpracy między wschodnią a zachodnią, ale też północną i południową Europą. Przyjmujemy zgłoszenia z całego świata!
Organizowane od 2015 roku wydarzenie jest częścią kilkudniowego programu DOC LAB POLAND i KFF INDUSTRY, na który składają się warsztaty, konsultacje oraz pitchingi polskich projektów dokumentalnych (DOCS TO START i DOCS TO GO).
Kiedy: 29-31 maja 2024
Gdzie: Kraków, Krakowski Festiwal Filmowy
Informacje na: http://doclab.pl/pl_PL/nabor/formularz/
Oprócz uczestniczących producentów, w CEDOC Market, w charakterze ekspertów biorą udział czołowi przedstawiciele światowej branży dokumentalnej. W poprzednich latach byli to:
Debra Zimmermann WOMEN MAKE MOVIES
Catherine Le Goff, ARTE G.E.I.E
Errko Lytinen, YLE
Lisa Kleiner Chanoff, KATAPULT FUNDLise Lense Moller, EAVE
Wendy Ettinger, CHICKEN AND EGG
Alex Tondovsky, TONDOVSKY FILMS
Jonathan Taylor, NETFLIX
Aleksandra Derewienko, CAT & DOCS
Martina Droandi AUTLOOK FILMS
Hanne Biermann DECKERT DISTRIBUTION
Barbara Bouillon, ARTE G.E.I.E
Adriek van Nieuwenhuijzen, IDFA FORUM
Madelaine Russo, HOT DOCS FORUM
Nadja Tennstedt, DOK LEIPZIG INDUSTRY
Tereza Simikova, CPH DOX FORUM
Marion Czarny, FIPADOC
Jarmila Outratova, EMERGING PRODUCERS
Katarzyna Kostecka, CANAL+
Andrea Prenghyova, DOK INCUBATOR
Wim Vanacker, CANNES FILM FESTIVAL
Anna Trzebiatowska SUNDANCE FF
Beata Calińska SUNDANCE INDUSTRY
Shane Smith HOT DOCS FF
Sergio Fant BERLINALE FF
Amir George TRUE/FALSE FF
Betsy LeBlanc PBS INTERNATIONAL
Mehdi Bekkar AL JAZEERA DOCUMENATRY
Hanka Kastelicova HBO EUROPE
Nicole Tsien POV
Yoko Imai NHK
i inni.
Kto może aplikować?
Uczestnikami są producenci. Przyjmujemy projekty dokumentalne (pojedyncze, pełno- lub średniometrażowe dokumenty oraz serie) w fazie rozwoju lub na wczesnym etapie produkcji.
Jak aplikować?
- Z projektem – chcemy dowiedzieć się jak najwięcej o zgłaszanym projekcie, jego walorach artystycznych, potencjale międzynarodowym oraz o doświadczeniu producenta. Akceptujemy dokumenty powyżej 50 minut lub serie.
- Bez projektu – jeśli nie masz projektu, który chciałbyś zaprezentować szerokiej branży międzynarodowej, ale szukasz nowych inspiracji lub projektów, które mógłbyś produkować lub koprodukować, zachęcamy do zgłoszenia profilu producenta. Kryterium wyboru w tym wypadku będzie doświadczenie producenta w koprodukcjach międzynarodowych.
Zgłoś się do 31 marca!
Wymagane materiały w języku angielskim:
- logline (max. 250 znaków ze spacjami)*
- synopsis (max. 1700 znaków ze spacjami)*
- biogram i filmografia reżysera (max. 500 znaków ze spacjami)*
- bio i filmografia producenta (max. 500 znaków ze spacjami)
- profil firmy (max. 500 znaków ze spacjami)
- statusu projektu (pozyskani partnerzy, plan finansowania, potrzebne środki, itp.)*
- dodatkowe materiały audiowizualne*:
- fotosy (2-3; min. rozdzielczość 1800px x 1200px; jpg)
- trailer/teaser (do 2 min.)
*wymagania tylko dla producentów aplikujących z projektem. UWAGA – w ramach strony katalogowej dla każdego projektu możemy umieścić biogramy maksymalnie 3 osób (np. 2 reżyserów i 1 producenta; 1 reżysera i 2 producentów)
Warunki udziału w markecie:
Udział w CEDOC Market jest płatny – 500 PLN +VAT dla uczestników z Polski, 120 EUR dla uczestników z zagranicy, koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia ponoszą uczestnicy.
Oferujemy wszystkim producentom uczestniczącym w CEDOC Market akredytację KFF Industry umożliwiającą wzięcie udziału we wszystkich wydarzeniach branżowych festiwalu oraz upoważniająca do wstępu na seanse w oficjalnym programie KFF.
Wszystkie pytania prosimy kierować pod adres market@doclab.pl
Wydarzenie jest organizowane w ramach DOC LAB POLAND i KFF INDUSTRY, przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym.
Formularz zgłoszeń: http://doclab.pl/pl_PL/nabor/formularz/
UCZESTNICY POPRZEDNICH EDYCJI 2015-2023:
LINK
……………………………………
18.12.2023
RUSZA NABÓR NA DOC LAB POLAND 2024
Dziesiąta, jubileuszowa edycja programu DOC LAB POLAND Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego przed nami! Fundacja Filmowa wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND – największy program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych w Polsce. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie, lub DOC LAB GO dla filmów w montażu. Zgłoszenia należy składać do 29 stycznia 2024 roku. Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla dokumentalistów, organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. W ciągu 9 dotychczasowych edycji z programu skorzystało ok 200 projektów (ok 400 uczestników), z których powstało już blisko 100 filmów zdobywających nagrody na całym świecie. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i realizacyjne, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, omawianie budżetów i planów finansowania. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji jest publiczny pitching projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali. Podczas dotychczasowych dziewięciu edycji, przez program przewinęli się twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Eliza Kubarska, Małgorzata Kozera-Topińska, Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Łukasz Kowalski, Marek Kozakiewicz, Agnieszka Zwiefka, Piotr Stasik, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Małgorzata Goliszewska.
Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał, starając się dołożyć cegiełkę do ich powstania, wartości artystycznej oraz późniejszych sukcesów. Naszym głównym zadaniem jest umożliwienie prezentacji projektów zagranicznym profesjonalistom w celu nawiązania współpracy koprodukcyjnej lub zwiększenie szans festiwalowych i dystrybucyjnych filmów. Dbamy o to, żeby udział w programie dawał uczestnikom możliwość kompleksowego rozwoju ich pomysłów. Odbywa się to w przestrzeni partnerskiej dyskusji, w towarzystwie najlepszych ekspertów od kina dokumentalnego z Polski i zagranicy. Chcemy współtworzyć pejzaż polskiego kina dokumentalnego jako różnorodnego, ciekawego formalnie, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND.
Na DOC LAB POLAND 2024 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji, pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu i druga odbywająca się na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). W drugiej sesji projekty tego komponentu biorą udział w pitchingu DOCS TO START na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym,po którym odbywają się indywidualne spotkania z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (np. Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami, opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży, pracę nad strategią festiwalową. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu oraz druga na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). Pitching DOCS TO GO na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (np. Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films), redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych.
Opłata za udział w całym programie wynosi 2400 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 100 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line w zakładce „formularz” od 18 grudnia 2023 roku do 29 stycznia 2023 roku, do godz. 23:59.
UWAGA! Zgłoszony i zaakceptowany projekt nie może brać udziału w 2024 r. w żadnym innym wydarzeniu tego typu w Polsce, do momentu prezentacji na Krakowskim Festiwalu Filmowym, tj. do 2 czerwca 2024 r. pod rygorem wykluczenia z programu.
Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2023 roku partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości 110 000 PLN.
Znalazły się wśród nich m.in. Nagroda CANAL+ w wysokości 10 000 PLN, Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN, Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN, Nagroda CAFE OLE – uługa postprodukcji dźwięku o wartości 20 000 pln, Nagroda FIXAFILM -usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN. Wyróżnienia, w postaci zaproszeń na swoje wydarzenia, przyznają partnerzy Programu: DOK Leipzig (Co‐pro Meetings w Lipsku), Instytut Filmu Dokumentalnego (East Doc Platform w Pradze), IDFA (uczestnictwo w IDFA Forum) oraz Polish Docs (wybrane międzynarodowe branżowe wydarzenie dokumentalne).
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. W dziewięciu edycjach DOC LAB POLAND uczestniczyło już ponad 200 filmowych projektów.
Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Silent Love” Marka Kozakiewicza (Visions du Reel Film Festival, Hot Docs International Film Festival, IDFA Film Festival), „Lombard” Łukasza Kowalskiego (Athens International Film Festival, Millennium Docs Against Gravity), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji)i wiele innych.
2023 rok przyniósł również liczne sukcesy filmów, które były rozwijane na DOC LAB POLAND w minionych latach. Filmy uczestników poprzednich edycji zdobyły aż pięć nagród na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym, w tym nagrodę główną. Złotego Lajkonika otrzymała nasza absolwentka, reżyserka filmu „Twarze Agaty” Małgorzata Kozera-Topińska. Natomiast Wyróżnienie Jury otrzymali ex – aequo, Paweł Hejbudzki za film „Wiraż” i Clara Kleininger-Wanik za film „Globus”. Dodatkowo cieszymy się, że praca producenta coraz częściej zostaję dostrzeżona i nagradzana, w tym rok w Krakowie producentki Agnieszka Skalska i Agnieszka Dziedzic otrzymały Nagrodę Pod Patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za film Anieli Gabryel „Radical Move”. Nasi absolwenci i ich filmy są również doceniani na międzynarodowych festiwal filmowych; Agnieszka Borzym i jej film „Dziewczyńskie Historie” (IDFA Film Festiwal, sekcja IDFA Youth Competiton), Matej Bobrik za film „Dystans” (Ji.hlava IDFF) czy Karolina Karwan i Tomasz Ratter za krótkometrażowy film „Moody”.
Dziesiąta, jubileuszowa edycja programu DOC LAB POLAND Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego przed nami! Fundacja Filmowa wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND – największy program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych w Polsce. Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie, lub DOC LAB GO dla filmów w montażu. Zgłoszenia należy składać do 29 stycznia 2024 roku. Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla dokumentalistów, organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. W ciągu 9 dotychczasowych edycji z programu skorzystało ok 200 projektów (ok 400 uczestników), z których powstało już blisko 100 filmów zdobywających nagrody na całym świecie. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i realizacyjne, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, omawianie budżetów i planów finansowania. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji jest publiczny pitching projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali. Podczas dotychczasowych dziewięciu edycji, przez program przewinęli się twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Eliza Kubarska, Małgorzata Kozera-Topińska, Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Łukasz Kowalski, Marek Kozakiewicz, Agnieszka Zwiefka, Piotr Stasik, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Małgorzata Goliszewska.
Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał, starając się dołożyć cegiełkę do ich powstania, wartości artystycznej oraz późniejszych sukcesów. Naszym głównym zadaniem jest umożliwienie prezentacji projektów zagranicznym profesjonalistom w celu nawiązania współpracy koprodukcyjnej lub zwiększenie szans festiwalowych i dystrybucyjnych filmów. Dbamy o to, żeby udział w programie dawał uczestnikom możliwość kompleksowego rozwoju ich pomysłów. Odbywa się to w przestrzeni partnerskiej dyskusji, w towarzystwie najlepszych ekspertów od kina dokumentalnego z Polski i zagranicy. Chcemy współtworzyć pejzaż polskiego kina dokumentalnego jako różnorodnego, ciekawego formalnie, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND.
Na DOC LAB POLAND 2024 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:
DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji, pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu i druga odbywająca się na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). W drugiej sesji projekty tego komponentu biorą udział w pitchingu DOCS TO START na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym,po którym odbywają się indywidualne spotkania z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (np. Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).
DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami, opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży, pracę nad strategią festiwalową. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu oraz druga na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). Pitching DOCS TO GO na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (np. Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films), redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych.
Opłata za udział w całym programie wynosi 2400 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 100 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line w zakładce „formularz” od 18 grudnia 2023 roku do 29 stycznia 2023 roku, do godz. 23:59.
UWAGA! Zgłoszony i zaakceptowany projekt nie może brać udziału w 2024 r. w żadnym innym wydarzeniu tego typu w Polsce, do momentu prezentacji na Krakowskim Festiwalu Filmowym, tj. do 2 czerwca 2024 r. pod rygorem wykluczenia z programu.
Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2023 roku partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości 110 000 PLN.
Znalazły się wśród nich m.in. Nagroda CANAL+ w wysokości 10 000 PLN, Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN, Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN, Nagroda CAFE OLE – uługa postprodukcji dźwięku o wartości 20 000 pln, Nagroda FIXAFILM -usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN. Wyróżnienia, w postaci zaproszeń na swoje wydarzenia, przyznają partnerzy Programu: DOK Leipzig (Co‐pro Meetings w Lipsku), Instytut Filmu Dokumentalnego (East Doc Platform w Pradze), IDFA (uczestnictwo w IDFA Forum) oraz Polish Docs (wybrane międzynarodowe branżowe wydarzenie dokumentalne).
DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. W dziewięciu edycjach DOC LAB POLAND uczestniczyło już ponad 200 filmowych projektów.
Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Silent Love” Marka Kozakiewicza (Visions du Reel Film Festival, Hot Docs International Film Festival, IDFA Film Festival), „Lombard” Łukasza Kowalskiego (Athens International Film Festival, Millennium Docs Against Gravity), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji)i wiele innych.
2023 rok przyniósł również liczne sukcesy filmów, które były rozwijane na DOC LAB POLAND w minionych latach. Filmy uczestników poprzednich edycji zdobyły aż pięć nagród na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym, w tym nagrodę główną. Złotego Lajkonika otrzymała nasza absolwentka, reżyserka filmu „Twarze Agaty” Małgorzata Kozera-Topińska. Natomiast Wyróżnienie Jury otrzymali ex – aequo, Paweł Hejbudzki za film „Wiraż” i Clara Kleininger-Wanik za film „Globus”. Dodatkowo cieszymy się, że praca producenta coraz częściej zostaję dostrzeżona i nagradzana, w tym rok w Krakowie producentki Agnieszka Skalska i Agnieszka Dziedzic otrzymały Nagrodę Pod Patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za film Anieli Gabryel „Radical Move”. Nasi absolwenci i ich filmy są również doceniani na międzynarodowych festiwal filmowych; Agnieszka Borzym i jej film „Dziewczyńskie Historie” (IDFA Film Festiwal, sekcja IDFA Youth Competiton), Matej Bobrik za film „Dystans” (Ji.hlava IDFF) czy Karolina Karwan i Tomasz Ratter za krótkometrażowy film „Moody” (PÖFF | Tallinn Black Nights FF, Bana FF, Ischia FF).
Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 30 uczestniczących producentów z całego świata i ok. 400 indywidualnych spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i PIERWSZY FILM – programu dla uzdolnionej młodzieży, która ma w planach zdawanie do szkół filmowych.
Partnerem strategicznym 10. DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Zagranicznymi partnerami są: DOK Leipzig, IDFA oraz Institute of Documentary Film z Pragi.Polskimi partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission. Program został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
« Wstecz