Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego

EN

Jesteś tutaj: Aktualności » 2025

Informacja prasowa 08.05.2025

CEDOC_LOGO.jpgDLP^&UA_LOGO.jpg

 

 

 

 

 

 

PRZEDSTAWIAMY UCZESTNIKÓW CEDOC MARKET
ORAZ PROJEKTY ZAKWALIFIKOWANE DO
DOC LAB POLAND & UKRAINE NA KFF

 

Zakończyła się selekcja projektów z całego świata na CEDOC Market i ukraińskich projektów, które dołączą do DOC LAB POLAND, prowadzonych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Tegoroczna, jedenasta odsłona obu wydarzeń organizowana we współpracy z KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ponownie pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. 

Tegoroczny CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market, jedyny w Polsce dokumentalny market koprodukcyjny dla producentów, którzy poszukują partnerów z Europy i ze świata, będzie gościć 32 projekty dokumentalne. Do dokumentów zgłoszonych m.in. z Polski dołączyły projekty z Niemiec, Izraela, Włoch, Francji, Czech, Słowacji, Azerbejdżanu, Wielkiej Brytanii,Austrii, Belgii, Chorwacji, Iranu, Litwy, Łotwy, Portugalii, Szwecji i USA. Wśród ekspertów marketu znajdą się  zarówno  doświadczeni producenci, jak i agenci sprzedaży, przedstawiciele festiwali, funduszy filmowych i nadawców. Pełną listę kilkudziesięciu ekspertów zaprezentujemy niebawem.

W tym roku największy w Polsce program dla dokumentalistów ponownie odbywa się pod hasłem DOC LAB POLAND & UKRAINE. Dzięki dofinansowaniom z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Mieroszewskiego jesteśmy w stanie wesprzeć i zapewnić uczestnictwo ośmiu projektom z Ukrainy. Trzy z nich pojawią się na CEDOC Market, dwa na Doc Lab Start, a trzy na Doc Lab Go – które odbędą się w dniach 26-30 maja w Krakowie.

Wśród wyselekcjonowanych na CEDOC Market projektów są propozycje filmowe powstające na całym świecie. Ich twórcy ruszają tropem wydarzeń historycznych, mierzą się z obecnymi problemami lub indywidualnymi historiami zwyczajnych – niezwyczajnych ludzi. Jak wiadomo, życie piszę najlepsze scenariusze, a dokumentaliści są doskonałymi kronikarzami codzienności.

CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-Production Market) ma na celu umożliwienie producentom dokumentalnym nawiązania kontaktów z partnerami w innych krajach, dzięki którym będą mogli zrealizować swoje filmy. W tym roku wydarzenie odbędzie się po raz jedenasty.

CEDOC.jpg

LISTA PROJEKTÓW CEDOC MARKET 2025:

  1. Austria, Niemcy, prod. Seehund Media. GmbH, “We Have The Keys”, reż. Timo Novotny
  2. Azerbejdżan, prod. Chinar Film, “The Hope Will Carry Us”, reż. Alemdar Faig
  3. Belgia, prod. Marina Danezi, “Searching for Thule”, reż. Yannis Karpouzis
  4. Chorwacja, prod. Artizana, “Dust In The Showcase”, reż. Daniel Pavlic
  5. Czechy, prod. Gnomon Production S.R.O., “The Fugitive”, reż. Michal Varga
  6. Czechy, prod. D1film s.r.o.,” Yetti on Black Asphalt”, reż. Martin Ryšavý
  7. Francja, prod. Les Films du Jour Prochain, “Gatsby in Motion”, reż. Bertrand Normand
  8. Iran, prod. Cinematales, “Lost in Tehran, Lost in Japan”, reż. Jafar Najafi
  9. Izrael, prod. udivsagi production ltd., “It Is What It Is”, reż. Gal Rosenbluth
  10. Litwa, prod. UKU films, “RepairMan”, reż. Marija Stonyte
  11. Łotwa, prod. Riverbed, “Beautiful Death”, reż. Andris Gauja
  12. Niemcy, prod. Sundays.Film GmbH, “The Last Daughter”, reż. Melissa Richer
  13. Niemcy, prod. Open Matter Studio, ”Babcia”, reż. Wiktor Filip Gacparski
  14. Niemcy, Francja, prod.  Voices Films, “Youth of the North”, reż. Evgeniia Leushkina
  15. Polska, Niemcy, prod. Oraz Myradov, “I'm not scared anymore”, reż. Tanya (Tatsiana) Svirepa
  16. Polska prod. Zygizaga Films, “In the Thunder Light / W błysku pioruna”, reż. Katarzyna Trzaska
  17. Polska prod. Cool Company Sp. z o.o., “Farewell to the Arctic / Pożegnanie z Arktyką”, reż. Edyta Wróblewska
  18. Polska, prod. AMP Polska z o.o. Edward Porembny, “Cecilia Project / Projekt Cecylia” reż. Edward Porembny
  19. Polska, prod. Breakthru Productions, “Witold Giersz 100 years — Frame after Frame / 100 LAT! Witold Giersz — Klatka za klatką”, reż. Dorota Welchman
  20. Polska, prod. Lumisenta Film Foundation, “Scars / Blizny”, reż. Małgorzata Imielska
  21. Portugalia, prod. Omaja, Unipessoal Lda., “Tomorrow”, reż. Diana Antunes
  22. Słowacja, prod. Ninja film, “Prometea”, reż. Michaela Kaliska
  23. Szwecja, prod. Picky Pictures AB, “Ship of Dreams”, reż. Johan von Sydow
  24. Ukraina, prod. Albatros Communicos, “Transparency Booth: Echoes of the Futured„, reż. Anna Kapustina, Alexander Mihalkovich 
  25. Ukraina, prod. DIM Filmhouse LLC, “   533 Days — Separated by the Bridge”, reż. Serhii Zeinalov
  26. Ukraina, prod. Contemporary Ukrainian Cinema LLC, “From Radvanka”, reż. Tomi Hazhlinsky
  27. USA, Francja, Hiszpania, prod. Lady Who Productions, ”Through the Eyes of Others”, reż. Meagan Adele Lopez
  28. USA, Wielka Brytania, prod. Speakit Productions, “Intimate Revolutions”, reż. Julia Maryanska
  29. Węgry, prod. Éclipse Film Kft., ”My Shining Darkness”, reż. Lia Lőrinczy
  30. Wielka Brytania, prod. Enemy Films / Varda Pictures, “Gaming the System 1989”, reż. Erik Richard H
  31. Wielka Brytania, Ukraina, prod. Bofa Productions / Albatros Communicos, “Black Sea, White Noise”, reż. The Black & Forth Collective (Sasha Belinskyi, Taras Osipov, Yulia Kovanova, Kieran Gosney)
  32. Włochy, prod. Raw Sight, “Mater”, reż. Michael Petrolini

DLP^&UA_LOGO.jpg

LISTA PROJEKTÓW NA DOC LAB POLAND & UKRAINE:

DOC LAB START

  1. Arkadius, reż. Sławomir Batyra, prod. Maria Nosal / Bord Noir Maria Nosal
  2. To my Mother/Do Matki, reż. Mattias Bavré, prod. Stanisław Zaborowski,  Barbara Dyck, Maarten Bernaerts / Silver Frame, Salto Productions
  3. Filar/ The Pillar, reż. Marcin Koszałka, prod. Piotr Kobus / Mañana
  4. Her name is Fields, reż. Martyna Wróbel, Anna Biernacik, prod. Magdalena Sztorc, Anna Zajączkowska / Mozaika Films
  5. Inner Wild/Karin, reż. Kama Czudowska, prod. Dorota Schleiss / ASF Studio
  6. The Flower of Polish Youth/Kwiat Młodzieży Polskiej, reż. Piotr Bodak, prod. Jagoda Brzezińska / Pinot Films
  7. My Auntie Destroyed a Kingdom/Moja ciotka przeklęła królestwo, reż. Monika Lipanovich, prod. Monika Braid  / Braidmade Films
  8. My Diana, reż. Inga Pylypchuk, prod. Alexandra Bratyshchenko, Kateryna Ptashka / Eleron Pictures (UKRAINA)
  9. Mzungu: The Path/Mzungu. Szlak do siebie, reż. Michał Gruszczyński, prod. Monika Raj / Rajana sp. z o.o.
  10. Nahual: Życia Między Światami/ Nahual: Lives Between Worlds reż. Clara Kleininger-Wanik, prod. Kamil Wanik / Tryton Productions
  11. Nothing to Fear/Nie ma się czego bać, reż. Katarzyna Cieślar, prod. Marta Dużbabel / ATM GRUPA S.A
  12. Night Mayor, reż. Kate Tiuri, prod. Mira Oyetoro, Anna Burdina / JS Films (UKRAINA)
  13. Hear Me Out /„Usłyszeć Olenę”, reż. Agnieszka Iwańska, prod. Izabela Igel / 7FILMS Sp. z o.o.
  14. What a Coincidence?/Przypadek? Nie sądzę!, reż. Karina Kleszczewska, prod. Dorota Schleiss / ASF Studio

 

DOC LAB GO

  1. Hide Me In The Light, dir. Markiian Miroshnychenko, Natalia Kovalyova, prod. Oleksandr Krasenkov, Kateryna Ptashka / Life Map Films (UKRAINA)
  2. The Curse /Klątwa, reż. Jakub Jakubik, prod. Michał Sadowski / SHADOWS OF THE MIND Sp. z o.o.
  3. Inner Landscapes/Krajobrazy z wnętrza, reż. Zofia Sawicka, prod. Zofia Kujawska, Maciej Kubicki / Telemark sp. z o.o.
  4. Maestra, reż. Magda Nabiałczyk, prod. Iwona Harris / Lollipop Films Sp. z o.o.
  5. The Herd/Stado, reż. Mariusz Biernacki, prod. Iga Malińska / Play Colors Media
  6. Every Death Diminishes Me/Śmierć każdego umniejsza mnie, reż. Sergiusz Bażenov, prod. Inna Lastochkina / Trilobit Films LLC (UKRAINA)
  7. Theater on Main Street — The Ida Kaminska Story/Teatr przy głównej ulicy — Historia Idy Kamińskiej,  reż. Dawid Szurmiej, prod. Katarzyna Kaczmarek, Milena Drincić, Dawid Szurmiej / Studio Agart
  8. The Escape, reż. Yevgenia Danylenko-Bekker, prod. Anahit Zakaryan / Picartix Production (UKRAINA)
  9. Tickling the Devil/Igrając z diabłem, reż. Piotr Małecki, Maciek Nabrdalik, prod. Piotr Małecki / Short Docs Media

 

DOC LAB POLAND & UKRAINIE oraz CEDOC Market są organizowane przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z KFF Industry, a partnerem strategicznym jest Krakowski Festiwal Filmowy.

Główną instytucja finansującą program jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Doc Lab Poland został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, ze środków Miasta Stołecznego Warszawa, oraz przez Centrum Mieroszewskiego w ramach II otwartego konkursu i przez Ambasadę Królestwa Niderlandów.

Zagranicznymi partnerami są: DOK Leipzig, IDFA, FIPADOC oraz Institute of Documentary Film z Pragi, Documentary Association of Europe i Fundusz Wyszehradzki.

Polskimi partnerami są: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Warszawski Festiwal Filmowy, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Studio Dźwiękowe Cafe Ole, MX35 i Krakowski Park Technologiczny.

Patroni medialni Doc Lab Poland to: Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Filmpolski.pl, Film&TV Kamera, Filmowe Centrum Festiwalowe, Siła Nauki.

Wydarzenie kulturalne polskiej prezydencji w Radzie UE.
Cultural event of the Polish presidency of the Council of the EU.
Événement culturel de la présidence polonaise du Conseil de l’UE.

---

Informacja prasowa 28.04.2025

Logo_DD.jpglogo_PF.jpg

RUSZA NABÓR NA

DOC DEVELOPMENT i PIERWSZY FILM!

 

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego ogłasza nabór na 7. edycję programu DOC DEVELOPMENT, kierowanego do reżyserów z projektami filmów dokumentalnych na wczesnym etapie rozwoju. Do udziału w programie można zgłaszać się do 30 maja 2025.

Jednocześnie rozpoczyna się nabór na 5. edycję programu dla młodzieży — PIERWSZY FILM. W jego ramach pełnoletni licealiści i studenci pod okiem doświadczonych filmowców stawiają pierwsze filmowe kroki. Nabór trwa również do 30 maja 2025.

 Logo_DD.jpg

DOC DEVELOPMENT

DOC DEVELOPMENT to półroczny program intensywnego rozwoju dla reżyserów z projektami dokumentalnymi na wczesnym etapie. Podczas warsztatów uczestnicy analizują wykonany research i zdjęcia dokumentacyjne oraz konsultują swoje projekty z czołowymi polskimi dokumentalistami. W trakcie 5 intensywnych sesji, pod okiem ekspertów przygotowują wstępny teaser i materiały prezentacyjne, pracują nad scenariuszem i prezentacją projektu. Reżyserzy mają też okazję przygotować się do rozmów z potencjalnymi producentami, poznać narzędzia niezbędne w tej współpracy i elementy wpływające np. na udane finansowanie projektu. Program adresowany jest do twórców posiadających już doświadczenie, ale też do debiutantów: reżyserów, studentów szkół filmowych, operatorów lub montażystów, którzy chcą wyreżyserować film, bądź do filmowców-amatorów. W tym roku odbędzie się szósta edycja warsztatów. Program kończy się prezentacją dla polskich producentów i rozmowami o współpracy.

Sześć dotychczasowych edycji programu pokazało, jak istotne jest wsparcie na początku prac nad filmem dokumentalnym, gdy projekt jest dopiero kształtowany. Na tym etapie twórca często jest sam, nie ma z kim przedyskutować swoich pomysłów, ma różne wątpliwości. Na Doc Development spotyka się ze świetnymi konsultantami, np. Jackiem Bławutem, czy producentką Anną Wydrą, ale także życzliwą grupą dokumentalistów – i wszyscy razem zastanawiamy się nad najlepszymi rozwiązaniami. Przygotowujemy też projekty do prezentacji gronu producentów, a następnie organizujemy z nimi spotkania, by rozwinięte pomysły na film rozpoczęły drogę do realizacji. Adam Ślesicki, dyrektor DOC DEVELOPMENT

Koszt udziału w DOC DEVELOPMENT to 2500 zł + VAT (5 sesji oraz pitching dla producentów). Formularz zgłoszeniowy na program znajduje się pod linkiem: www.docdevelopment.pl/zglos-sie . Termin upływa 30 maja 2025 roku o godz. 23.59. Opłata za zgłoszenie wynosi 100 zł. Zgłoszeń w innej postaci nie przyjmujemy. Więcej informacji na: www.docdevelopment.pl

 

 logo_PF.jpg

PIERWSZY FILM

PIERWSZY FILM to bezpłatny, ponad półroczny program dla pełnoletnich licealistów i studentów, którzy, pod okiem doświadczonych filmowców stawiają pierwsze kroki w realizacji filmowej i kręcą etiudy dokumentalne według własnych pomysłów. Program składa się z 6-7 bardzo intensywnych sesji, podczas których uczestnicy, poza nauką reżyserii poznają też podstawy zawodów filmowych, takich jak, czy operator, montażysta, dźwiękowiec, producent. Przekazywana wiedza będzie dotyczyć przede wszystkim filmów dokumentalnych. Efektem warsztatów będą dokumentalne etiudy filmowe zrealizowane przez uczestników.


Opiekunami i stałymi tutorami programu jest trójka doświadczonych i nagradzanych reżyserów: Edyta Wróblewska, Maciej Cuske i Marcin Sauter, którzy mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów filmowych. Gościnnie w warsztatach wezmą udział czołowi polscy filmowcy: operatorzy, dźwiękowcy, montażyści, producenci. Program Pierwszy Film opiera się na podejściu praktycznym. Sesje podzielone są na poszczególne etapy powstania etiud i przybliżają takie zagadnienia jak m.in. poszukiwanie i rozwój tematu, dokumentacja i pisanie scenariusza, praca z bohaterem, realizacja zdjęć czy montaż.

Do udziału w programie zgłosić mogą się osoby w wieku 18-26 lat. Zajęcia odbywają się przede wszystkim w Warszawie, ale program otwarty jest dla kandydatów z całej Polski. Udział w całym programie jest bezpłatny, uczestnicy pokrywają jedynie część kosztów sesji wyjazdowej. Głównym kryterium przyjęcia na program jest wrażliwość i umiejętności uczestników; nie jest wymagane wykształcenie filmowe, ale doświadczenie w realizacji filmów (także amatorskich) jest mile widziane. Kandydaci wybrani w pierwszej turze selekcji zostaną zaproszeni na rozmowy kwalifikacyjne, po których zostanie wybrana grupa 15 uczestników.

Zgłoszenia na program PIERWSZY FILM w postaci wypełnionego formularza, pobranego ze strony  http://fundfilm.pl/pl/moj-pierwszy-film-zglos-sie, należy przysyłać na adres: pierwszyfilm@fundfilm.pl w terminie: 30 maja 2025 roku,  do godz. 23.59. Zgłoszenia w innej postaci nie zostaną przyjęte. Więcej informacji na stronie: www.pierwszyfilm.pl

 

Wśród dotychczasowych ekspertów i wykładowców DOC DEVELPMENT byli czołowi polscy dokumentaliści: Jacek Bławut, Lidia Duda, Paweł Łoziński, Wojciech Staroń i inni. Oprócz reżyserów konsultantami byli też m.in.: producentka Anna Wydra, prorektor Warszawskiej Szkoły Filmowej Barbara Pawłowska, reżyserka trailerów Małgorzata Świderska, specjalistka od archiwaliów Magdalena Szymków i dyrektor programu Adam Ślesicki. Uczestnicy będą mogli się skorzystać z konsultacji i sprzętu MX35 w ramach dokumentacji projektu. Efektem programu ma być przygotowanie projektów do składania wniosków do PISF na development. Zwieńczeniem warsztatów jest prezentacja projektów przed polskimi producentami w celu nawiązania współpracy przy projektach. Wydarzenie co roku gromadzi ponad 30 zainteresowanych.

 

Wśród uczestników poprzednich edycji DOC DEVELOPMENT znaleźli się m.in. reżyserka i operatorka Agnieszka Kokowska z filmem „W stronę słońca”, reżyser Maciek Hamela zdobywca kilkunastu nagród za film „Skąd dokąd” (m.in. nagrodę za najlepszy film na Millennium Docs Agaist Gravity, główną nagrodę na Sheffield FF i Zurich oraz Nagrodę International Documentary Association) reżyser i operator Paweł Dyllus, uhonorowana Srebrnym Smokiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym Aleksandra Maciejczyk, Ewa Kochańska, autorka nagradzanego dokumentu „Jazda obowiązkowa”, doświadczony montażysta Miłosz Hermanowicz oraz Rafał Małecki – reżyser nagradzanej „Rdzy”. Uczestnikami DOC DEVELOPMENT byli także m.in. Małgorzata Goliszewska (projekt „The Perfect Date”), Julia Kuzka (projekt „Go&See”), Sylvie Derdacki (projekt „Dziennik buntownika – Krystian Lupa”) . W ostatniej edycji DOC DEVELOPMENT uczestniczyli m.in. Tomasz Drozdowicz z projektem „Pacyfistka” (jego wcześniejszy film „Maksymiuk. Koncert na dwoje” brał udział w programie Doc Lab Poland 2018 i zdobył m.in. nagrodę publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz nominację do Polskiej Nagrody Filmowej Orły 2020), czy Tomasz Kawecki z „Powiedz tylko” (wyróżniony na Krakowskim Festiwalu Filmowym za biorący udział w Doc Lab Poland 2019  film „Antybohater”).

 

Tutorzy programu PIERWSZY FILM mają bogate doświadczenie warsztatowe, ale przede wszystkim jako twórcy filmów:

Edyta Wróblewska to m.in. reżyserka filmów dokumentalnych: „Hübner. Gra z rzeczywistością”, „Ala z elementarza”, „PRL de luxe”, „Kiedy będziesz?”, „Małe instrumenty” które były pokazywane na festiwalach w Toronto, Nowym Jorku, Bostonie, San Francisco, San Diego, Londynie, Sheffield, Nicei, Zagrzebiu, Kijowie, Kantonie, Melbourne, Krakowie. Wyreżyserowała też spektakl „Mulholland Drive/Diana” i fabułę „Droga”.

Maciej Cuske jest autorem filmów dokumentalnych: „Kuracja”, „Antykwariat”, „Elektryczka”, „Ahoj”, „Andrzej Wajda. Róbmy zdjęcie”, „Katyń. 60 dni na planie”, „Na niebie i na ziemi” oraz fabuł „I co wy na to, Gałuszko?”, „Stacja Warszawa”. Jest też laureatem nagród festiwalowych, m.in. w Győr, Paryżu, Krakowie, Cieszynie, Łagowie, Wrocławiu i Toruniu. Jego ostatni film „Wieloryb z Lorino” zdobył m.in. Orła za najlepszy polski dokument.

Marcin Sauter to fotograf, operator i reżyser filmowy, autor kilkudziesięciu indywidualnych wystaw fotograficznych. Wyreżyserował wielokrotnie nagradzane dokumenty: „Kino objazdowe”, „Pierwszy dzień„, „Za płotem”, „Na północ od Kalabrii”, „Hakawati„, „Urosłam kiedy spałaś”, „Żalanasz. Pusty brzeg” oraz fabuły „I co wy na to Gałuszko?” (z Maciejem Cuske) i „Miasto”. Jest też autorem zdjęć do kilkunastu filmów.

 

Organizatorem programów PIERWSZY FILM i DOC DEVELOPMENT jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, której prezesem jest Adam Ślesicki. Jej główny cel to wsparcie polskiego filmu dokumentalnego oraz młodych, debiutujących filmowców, organizacja warsztatów i produkcja filmów. Wśród działań fundacji jest DOC LAB POLAND, największa w Polsce inicjatywa dla profesjonalnych dokumentalistów, łącząca konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla koproducentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży; a także CEDOC MARKET – jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny.  Ważną inicjatywą jest też przegląd DOC HOT SELECTION – projekcje najnowszych polskich filmów dokumentalnych i autorskie spotkania.

 

Doc Development 2025 został dofinansowany przez: Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, a jego Partnerami są: MX35, Mazowiecki Instytut Kultury i Mazovia Warsaw Film Commission.

 

Pierwszy Film 2025 został dofinansowany przez: Canal+ Foundation, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Partnerami programu są: MX35 i Centrum Kultury i Sportu w Rykach.

— --

Informacja prasowa, 02.04.2025

ROZPOCZĘŁA SIĘ I SESJA DOC LAB POLAND 2025

Od poniedziałku trwa warszawska sesja tegorocznej 11. edycji programu DOC LAB POLAND. W kwietniowych warsztatach uczestniczy 20 projektów, które będą rozwijane pod okiem uznanych dokumentalistów i ekspertów z branży filmowej: reżysera Jacka Bławuta, producentki Anny Wydry, Małgorzaty Świderskiej oraz dyrektora programu Adama Ślesickiego. Wśród filmów na etapie rozwoju lub montażu, które wezmą udział w warsztatach, są nowe projekty znanych i nagradzanych producentów, m.in. Macieja Kubickiego, Moniki Braid czy Stanisława Zaborowskiego.  

DOC LAB POLAND, który w 2024 roku obchodził swoje dziesięciolecie, to największy w Polsce program dla dokumentalistów organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Co roku najważniejsze wydarzenia: pitchingi i spotkania (ok. 300 spotkań każdego roku) odbywają podczas KFF Industry. W ciągu 10 dotychczasowych edycji z programu skorzystało ok 220 projektów (ok 400 uczestników), z których powstało już ponad 130 filmów zdobywających nagrody na całym świecie. Autorzy najlepszych projektów co roku mają szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W ciągu 10 edycji partnerzy programu ufundowali nagrody o łącznej wartości ok. 1 000 000 PLN. W programie uczestniczyli twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Eliza Kubarska, Agnieszka Zwiefka, Małgorzata Kozera-Topińska, Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Łukasz Kowalski, Marek Kozakiewicz, Piotr Stasik, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Małgorzata Goliszewska.

W  pierwszej sesji DOC LAB POLAND uczestniczy 20 projektów: 12 filmów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć, skupionych w komponencie DOC LAB START oraz 8 filmów w fazie montażu zakwalifikowanych do DOC LAB GO.

Wśród rozwijanych produkcji mocnym akcentem są filmy o podróżach i to tych dalekich, w głąb samego siebie. W dokumentalnym kinie drogi osobiste historie prowadzą do prawdziwej zmiany i akceptacji wewnętrznej rzeczywistości.

Podróż, również ta ostatnia, może się stać prawdziwą nauką i nie koniecznie musi być przerażająca i ponura. Bohaterki jednego z wybranych projektów zmieniają nasze podejście do śmierci, wprowadzając humor i nowoczesne rytuały, czyniąc tą uniwersalną podróż bardziej zrozumiałą. Inni, stykając się twarzą w twarz ze śmiercią, starają się nadać jej ludzki wymiar w brutalnej wojennej rzeczywistości.

Sens życia i droga ku niemu to też temat projektów, których bohaterami są artyści świata mody i sztuki. W pogoni za sukcesem nad jednymi używki, towarzyszące wykonywanej pracy, przejmują kontrolę nad życiem, innym udaję się skończyć z nałogiem, zostawić dotychczasowy sukces i zaszyć się gdzieś w Brazylii.

Niestety, nie wszyscy mają wybór na drodze swojego życia. Bohaterowie kolejnych projektów zostają zmuszeni do emigracji a ich legenda odchodzi w zapomnienie, innym wewnętrzne demony nie pozwalają wrócić do równowagi i odnaleźć upragniony spokój. W innej produkcji wakacyjna wyprawa na koncert rockowy będzie szansą na odpowiedź na nurtujące pytania, oraz na głębszą więź z ojcem, jeszcze inni muszą odbyć dłuższą pielgrzymkę, żeby odnaleźć matkę który ich porzucił w dzieciństwie. Klątwa synagogi, sny o byciu żółwiem, relacja z najważniejszego dla farmerów islandzkich tygodnia w ich życiu oraz fortepian jako centrum osobistego wszechświata – to tematy kolejnych projektów rozwijanych w programie Doc Lab Poland 2025. Większość mierzy się z uniwersalnym pytaniem o sens życia w zaskakującej, skłaniającej do myślenia filmowej podróży. Podróży na którą podekscytowani nie możemy się już doczekać.

Tutorami pierwszej sesji programu jest reżyser filmów dokumentalnych, operator i producent Jacek Bławut oraz producentka Anna Wydra. Nad materiałami promocyjnymi pochyli się wraz z filmowcami Adam Ślesicki, twórca i organizator programu a wspólnie z Małgorzatą Świderską, ekspertką od trailerów uczestnicy popracują nad materiałem wizualnym swojego projektu. Pierwsza sesja DOC LAB POLAND potrwa do 11 kwietnia 2025 roku. Druga odbędzie się w ramach KFF Industry podczas 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Poniżej przedstawiamy sylwetki tutorów i konsultantów I sesji DOC LAB POLAND 2025:

Jacek Bławut – reżyser, operator i producent. Wykładowca Łódzkiej Filmów oraz szkół w Berlinie, Hannoverze i Warszawie. Członek Europejskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Filmowców. Jego filmy zdobyły liczne nagrody na festiwalach m.in. na Tampere Film Festival, San Sebastián International Film Festival, Mannheim-Heidelberg International Filmfestival, Krakowskim Festiwalu Filmowym, Camerimage i Toronto International Film Festival. Autor takich filmów jak m.in. „Wirtualna wojna” (2012), „Jeszcze nie wieczór” (2008), „Szczur w koronie” (2005) czy „Olimpiada specjalna” (1996). Jego ostatni film „Orzeł. Ostatni patrol” (2022) został wielokrotnie nagrodzony na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni (nagroda za reżyserię, dźwięk, montaż, charakteryzację i efekty dzwiekowe) a także dostał Polską Nagrodę Filmową Orła 2023 w kategorii najlepszy dźwięk i najlepsza scenografia.

Anna Wydra – producentka, założycielka Otter Films. Wraz z reżyserem Bartkiem Konopką otrzymała nominację do Oscara za film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Jest producentką lub koproducentką m.in.: „6 kroków” Bartosza Dombrowskiego, „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego, „Efektu Domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Sztuki znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego oraz „Komunii” Anny Zameckiej, nagrodzonej m.in. Europejską Nagrodę Filmową i Orłem. Jej produkcje były nagradzane na wielu festiwalach, np. w Locarno, Lipsku, Toronto, Krakowie, Jihlavie i Warszawie. Fabuła „Zud” Marty Minorowicz miała swoją premierę na Berlinale, a „Ajka” Siergieja Dworcewoja w Cannes. Anna Wydra jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.

Małgorzata Świderska  - reżyserka filmowa i telewizyjna, autorka filmów dokumentalnych, realizacji spektakli operowych, zwiastunów filmowych i reklam. Przez wiele lat zawodowo związana z Canal+ i Teatrem Wielkim Operą Narodową. Pełnomocniczka Dyrektorki ds. platformy VOD w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, autorka koncepcji i projektu serwisu VOD Warszawa. Wykładowczyni PWSFTviT w Łodzi. Członkini Stowarzyszenia Kobiety Filmu i Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Adam Ślesicki – producent, założyciel i prezes Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego. W latach 2001- 2015 związany ze Szkołą Wajdy. Jako. Jako producent i producent wykonawczy z ramienia Wajda Studio ma na swoim koncie filmy dokumentalne nagradzane na całym świecie (m.in. nominacja do Oscara, nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej, Grand Prix na festiwalu Nowe Horyzonty, Główna Nagroda za film dokumentalny w Palm Springs, Najlepszy Dokument na Los Angeles Film Awards).

Partnerem programu jest Krakowski Festiwal Filmowy. Zagraniczni partnerzy: DOK Leipzig, IDFA, Fipadoc — International Documentary Film Festival, Docudays UA i Institute of Documentary Film. Polscy partnerzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, mx35.eu, Fixafilm, Wytwórnia filmów fabularnych we Wrocławiu. Partnerzy medialni: Polish Docs, Magazyn Filmowy Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych — KIPA, Filmpolski.pl, Film&TV Kamera, Filmowe Centrum Festiwalowe, Siła Nauki.

Projekt został dofinansowany ze środków finansowych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Miasta Stołecznego Warszawa.
Projekt dofinansowany przez Centrum Mieroszewskiego w ramach II Otwartego Konkursu.

Projekt został również dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Wydarzenie kulturalne polskiej prezydencji w Radzie UE.
Cultural event of the Polish presidency of the Council of the EU.
Événement culturel de la présidence polonaise du Conseil de l’UE.

 

UWAGA ZACZYNAMY!
Ruszył nabór na CEDOC MARKET 2025!
11. edycja odbędzie się 28-30 maja podczas 65. Krakow Film Festival!

  • Zgłoszenia przyjmujemy do 31 marca
  • Zgłoszenie do 10 marca gwarantuje zniżkę 50%.

Jeśli szukasz koproducentów do filmu dokumentalnego, nowych projektów i talentów dokumentalnych lub po prostu chcesz poszerzyć swoje kontakty w branży – aplikuj już teraz!

CEDOC MARKET (Central European Documentary Co-production Market) organizowany jest przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, we współpracy z Krakow Film Festival. Jest to najstarsze i największe w Polsce wydarzenie koprodukcyjne dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów polskich i zagranicznych. Market skupia się przede wszystkim na budowaniu kreatywnej współpracy między wschodnią a zachodnią, ale też północną i południową Europą. Przyjmujemy zgłoszenia z całego świata!

Organizowane od 2015 roku wydarzenie jest częścią kilkudniowego programu DOC LAB POLAND i KFF Industry, na który składają się warsztaty, konsultacje oraz pitchingi polskich projektów dokumentalnych (DOCS TO START i DOCS TO GO).

  «   Wstecz